måndag 9 januari 2012

Mandelbröd!






Det här brödet är helt underbart gott! Hittade receptet i kokboken "LCHF för kvinnor", men prova det även om ni inte kör med LCHF, det smakar lite som supersaftiga scones.
Här är receptet:

Frukostfrallor/Mandelbröd
1 1/2 dl mald mandel eller mandelmjöl (jag hittade mitt mandelmjöl på Lidl, annars kan man ju göra eget eller beställa här.)
2 msk sesamfrön (saltå kvarns är bäst!)
2 msk fiberhusk (provade tidigare med Psylliumfröskal men det blev ej lika bra)
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 ägg
1 dl creme fraiche
2 msk smält kokosfett (Jag hade bara kokosfett med smak hemma och jag ville inte att dom skulle smaka kokos så jag tog 2 msk av Arlas flytande smör & Rapsolja
Sätt ugnen på 200 gr
Blanda mandelmjöl, sesamfrön, fiberhusk, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt ägg, creme fraiche och fettet, rör till en jämn smet. Låt degen svälla ca 5 minuter.
Dela degen i ca 12 bitar och forma till små runda bullar (jag plattade ut mina lite med handen)
Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper. Grädda ca 15 minuter i mitten av ugnen, låt svalna på galler. "Servera med smör, smaksatt färskost, hackad gurka, hackad paprika och kalkonpålägg. Toppa med krasse". Eller ta bara som jag gjorde; med smör och ost och en god kopp te, ljuvliga när dom är nybakade!!!

3 kommentarer:

Annica sa...

Oj vad du har varit duktig på att blogga! Måste sätta mig ned och läsa ordentligt.
Grill premiär ute! Så mysigt! Blir sugen själv.
Hoppas vi kan träffas snart! Kram!

Monica sa...

Cheeezus vad jag har missat en massa inlägg här! Säger som syrran, va duktig du är! Brödet verkar otroligt smarrigt. Nu måste jag ut och leta mandelmjöl.....

Kattalena sa...

Tack! Ska baka dessa i helgen!!! :-)