söndag 30 november 2008

Ingen Jul utan Tropisk Aromkaka!



Det är något väldigt väldigt speciellt med denna receptbok...


I den finns nämligen världens bästa recept på världens för mig juligaste kaka:
Tropisk Aromkaka!
Ägaren av receptboken är världens bästa Mor/Mormor...

Mormor rör om i smeten...


Degen delas upp i 3 delar, en smet blir grön en annan röd och den sista brun...


Kakan fylls med en god smörkräm...

Det blir många många goda kakor (ca 10 limpor som man sedan skär i mindre skivor),
den var lika smaskig i år igen!


Tropisk aromkille sitter snällt och leker i backen hos mormor och morfar medans lyckliga mödrar får baka ifred.
Felet jag gjorde var väl att jag lät killen smaka för mycket av kakan innan middagen, så summan av kardemumman: Sockerstinn tropisk aromkille tog endast några få smakbitar av Mormors goda köttfärslimpa.

Helgen (fredagen) började med adventspyntande, som vanligt lika trevligt.
Lördagen: Av olika anledningar besök på en före detta arbetsplats (nostalgi och klump i hals på högsta nivå!).
Sedan då bak hos mormor och morfar.
På kvällen: Mys i tv-soffan hos en fin vän, vi drack Fanta och åt gott godis, vi skulle även titta på en bra film.
Hrm! det blev en film på och en film av, en film på och en film av...
5! hela filmer fick chansen, det slutade med att vi lite småtrötta kikade på TV:s eget utbud: Farlig förbindelse.
Klockan 02.00 kom dom stora grabbarna hem från en rock´n roll spelning...
klockan 03.30 sussar jag och min familj så sött hemma i vår egen säng...
Idag har vi varit trötta och trängts bland folk på skyltsöndag.
Buddha fick sig en till julklapp (ett flygplan), vi som INTE skulle handla något mera...
Nu ska vi avrunda helgen med glöggdrickande - jättegod hemmagjord. :-)

Glöm inte bort att pussa varandra! :-)

6 kommentarer:

Annica sa...

Såg smarrig ut kakan ni bakat, jag skulle visst få vara med på ett litet hörn jag med. Söt pojke i lek lådan, puss, puss. Hoppas att det gick bra å köra hem, det hade ju börjat snöa där på kvällen. Det har kommit väldans mycke snö, nu är det en vecka sen A tog bort gipset, så nu ska skotern fram. Han ska på sin första inneb. träning i kväll, och jag ska åka till A-K och R å sköta Sanna och David, det körde ihop sig med deras jobb i kväll.
Hör av dig när du är ledig någon dag, kanske vi kan gå på stan en sväng här före jul, utan att ha nån tid att passa.
Kram!!

Hellen sa...

Wow, vilken kaka! Den har jag aldrig sett förut! *kan man få receptet? :-) *
Själv så har jag inte hunnit med att stöka hemma än, hela helgen har jag städat och fejat i gamla lägenheten men nu har jag varit på banken och löst lånen och lämnat nyckeln. Känns otroligt skönt!
Kram

Monica sa...

Hörde ryktet om baket!!!! Avis! Ingen riktig Jul utan dessa, instämmer. (jag har inte ens receptet...)
Det viktigaste är ialla fall att du pussar upp den där sockerstinna Arom-killen som sitter där i backen! Allt annat skiter jag i just nu! Va gooooosig han e'. Saknar er alla!
Tack för mysigt bloggand och Julstämning och allt möjligt...
Big Hug!

Monica sa...

ps! Kram till Arom-Mommmma också ju....

LYCKLIG MOR sa...

A, Japp kakor finns till dig med :-)Kul för A att få köra skoter!Dumma gips!
Yes, stan före jul= självklart!

H, om du klickar på bilden så kan nog läsa ut receptet, har du problems så hör av dig igen ;-)

M,ja nu har jag pussat upp aromkillen :-D

Kram till alla!!!!!

Hellen sa...

Vet inte om jag ser hela receptet, behöver nog liten instruktion hur man gör också. T ex hur mkt karamellfärg och hur mkt kakao som man har i smeten. :-) Blir jätteglad om du kan maila över lite mer info.
Kraaam