tisdag 7 april 2009

Potatis- och purjolökssoppa

Igår gjorde jag en supergod soppa!
Jag toppade den med nyttiga Alfalfagroddar som är mycket protein och järnrika, perfekt nu när jag är gravid!
Potatis och purjolökssoppa
2 medelstora purjolökar
2 msk smör
1 tsk salt
1 krm peppar
400 gr potatis
8 dl vatten
1 1/2 grönskasbuljongtärning (nu har jag hittat en superbra buljong i butiken utan glutamat och andra konstigheter , Biofoods ekologiska buljong - jättegod!)
Körvel ca 1 tsk
Timjan ca 1 tsk
Persilja 1 stor näve färsk persilja
1 dl Cremé fraiche
1 paket alfalfagroddar

* Ansa och skölj purjolöken. Skär den i mindre bitar. Smält smöret i en gryta. Fräs purjon utan att den tar färg. Salta och peppra.
Skala och skölj potatisen. Skär den i små tärningar, lägg i grytan. Häll på vatten och buljong. Låt koka under lock ca 10 min tills potatisen är mjuk. Lägg ner örterna. Mixa soppan med slät (om du nu tycker om släta soppor annars kan man låta den vara som den är...)
Rör ner cremé fraiche. Smaka av med salt peppar och andra örtkryddor. Toppa med groddar.
Till det serverade jag det perfekta brödet, såååå gott! : Paulúns brödmix.

3 kommentarer:

Helen sa...

Vad nu då? Skrev ett inlägg här i går, men nu ser jag att det inte hade kommit in...
Nåja, jag skrev att det var roligt att läsa om min favvofärg, rosa, och att det var synd om Måns, som är sjuk.
Sen såg ju soppan otroligt god ut!!

Ha nu en jätteskön påsk!

Kram
Helen

Annica sa...

Den såg god ut den där soppan! Ha en mysig påsk och jobbar helg samtidigt. kram!!

Monica sa...

Halloj! Den dar soppan gor jag ofta , fast utan groddarna! Men ska prova det nasta gang. Ungarna alskar den soppan.
Yummy!