onsdag 14 oktober 2009

Cowboy Cookies


Gudomligt goda, knapriga, småsega och pigga kakor!
Bakade dessa favoriter för att ja, just pigga upp mig lite, känner mig så otroligt trött dessa dagar!
Det känns som om att min hjärna är inlindad i bomull...
Min kära dotter har den senaste veckan ätit var och varannan timme på natten.
Men jag klagar inte, jag skulle inte vilja byta ut det mot något annat på jorden, inte än på länge i alla fall!

Här är receptet...
vi tar en kaka till! Åh en till!...

Ingredienser
100 gr mjukt smör
1 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1/2 dl rapsolja
1 tsk vaniljsocker
1 dl havregryn
1 dl krossade cornflakes
1 1/2 dl riven cocos
1 1/2 dl hackade hasselnötter
3 dl vetemjöl
1 krm salt
1/2 tsk bakpulver
3 dl grovhackad mörk blockchoklad

Gör så här
Sätt ugnen på 175 gr

Vispa smör och allt socker fluffigt.
Tillsätt ägg, vaniljsocker och oljan, blanda ordentligt.
Rör i havregryn, cocos, nötter och cornflakes.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en separat skål och blanda sedan med den andra smeten.
Tillsätt den hackade chokladen.
Forma till pingisstora bollar lägg dom på plåt med bakplåtspapper ca 10 cm ifrån varandra, platta ut kakorna med handen.
Grädda ca 15 min.
Låt dom svalna en stund innan kakorna flyttas över på bakgaller.

8 kommentarer:

Kattalena sa...

Mums vad goda de ser ut! De måste jag prova att baka en dag! :-)

Helen sa...

Du din superbagare! Det verkar som att du har lyckats igen!

Kakorna ser försvinnande goda ut!

Kram!

Monica sa...

Mamma Mia va smarriga! Dessa kakor star redan pa min agenda i helgen. Det blir en extra runda i parken dock. For man kan ju inte bara ta EN som sagt!!!!!!!!!

Hjarnan lindad i bomull....jo men sa ar det ju i borjan, det vet du ju. Men snart ar det ett minne blott. Tills dess...ta en kaka till sa du orkar.
Kraaaaam

LYCKLIG MOR sa...

Tack brudar!
Ja ni vet väl, a cookie a day keeps the doctor away! :-D
Har precis kommit in efter en låååång prommis, men nu blir det ingen kaka minsann, nope! Det blir gröt ;-)
Men kanske en kaka till, kaffet...

hug!

Annica sa...

Ja dom kakorna såg ju helt klart godkända ut. Det är bara att gå ut på din blogg om man är sugen på att baka sig nåt nytt och smarrigt, tack för det!!
Kram!!!

Hellen sa...

Åh, nu får man sitta här och dreggla över goda bakverk igen. Jag har inte haft tid och ork att baka på ett tag men till helgen ska vi testa på att vara fyrbarnsföräldrar....så då har jag tänkt mig att ha bakdag så att vi har något att göra. Vi ska passa Magnus brors 3 barn (4,7 och 9 år)och så är Magnus son (14 år)här. Två tjejer (4 och 9 år) så det blir nog rätt lugnt, jag tar fram alla ögonskuggorna till tjejerna så har dom att roa sig med en stund...hehe..
Ha det så gott!
kramelikram

LYCKLIG MOR sa...

Hellen, Det var länge sedan :-)
Lycka till med barnhelgen, det kommer att gå superbra! Låter nice med bakning och sminkparty :-)
Kram

Sara sa...

Mmmm... det där såg fantastiskt SMARRIGT ut =)

Kram/Sara