torsdag 24 juni 2010

Förberedelser...

inför morgondagen! :-)
Solen skiner och barnen är glada (och jag med såklart! ;-)
Imorgon är det ju midsommarafton och i år så ser jag extra mycket fram emot att fira (förra året vid denna tid var jag ju bara stor, tung och ville att busflickan skulle komma ut, så det blev inget firande då...).
Midsommarafton umgås/firar vi traditionsenligt med goda vänner.
Det finns 2 måsten på vår midsommar:
Matjessilltårta och Sangria, naturligtvis har vi ju en massa annat gott också men detta får INTE glömmas (och det gör det inte heller...)!
Så nu står tårtan i kylen och där får den stå hela natten och bli goooood!
Samma med Sangrian, den MÅSTE stå och dra i kylen över natten med mycket apelsiner (jag kör med lågprisvin/1 liter och ca 3-4 apelsiner, sedan innan servering så tar jag upp apelsinerna lägger dit nya fina, häller på Sprite och massor av is!=slurp!).
Något nytt som jag ska testa detta år är dessa mumsiga snittar med lax, laxen ska marineras i citron över natten, hoppas det blir gott.







Ja, glad midsommar önskar jag er alla! :-)

(Buddha har förresten fått en ny favoritlåt; sommar och sol med sven-ingvars :-D...)

5 kommentarer:

Kattalena sa...

Vad är det för tårta du gör som ska stå över natten? Nyfiken!

Laxen verkar mumsig också, den måste jag testa en dag... :-)

Hoppas ni får en underbar midsommar!

LYCKLIG MOR sa...

K, Tårtan ja, den är jättegod! Matjestårta som man gör på mixad kavring o smör trycker ut i botten på en form. Sedan rör man ihop en gegga på matjesill,rödlök,kesella,grädde,
creme fraiche, citron, gelatinblad...sen får den stelna över natten. Man klipper vid servering över gräslök... Vill du ha recept kan jag skriva ner det, men är för trött för att göra det just nu. Man kan googla på matjestårta, men min är såklart bäst, och den hittar jag ej i cybervärlden, så jag får väl skriva ner den sen :-D men gud så tjatigt detta blev då! :-D
Tack det samma förresten!

Monica sa...

Men underbart!! Sven ingvars.....looool så charmigt!!! Ja den är ju catchy!!!
Saknar midsommar i Sverige. Här firar vi inte. Jag tycker att Midsommar kan BARA firas i Sverige. Att sitta här i Dubai med sandstorm och 50 plusgrader och äta sill, potatis och jordgubbar är liksom inte så exotiskt.... ;)
Den där sill tårtan har jag sett online på någon Svensk mat site....JAg tyckte den såg underbar ut, men jag har lite svårt för gelatin....det blir aldrig bra för mej.....
HA en underbar Midsommar.
(Sangria.....sååå gott...och är det verkligen så enkelt?????!!!!) Största Kramen

Annica sa...

Hoppas att ni får en jätte myyyysig midsommarhelg! Många kramar!

LYCKLIG MOR sa...

M,Tack.:-)
Ja Sangria är SÅ enkelt (för mig...).
Det är som med denna Frappucino jag nämnde om i din blogg, finns väl tusen recept...
Vad är rätt och vad är fel?...;-)Men grunderna är då rätt i sangria-fallet; apelsin o vin, man kan ju även ha i cognac etc men för mig duger en alldeles enkel sangria :-)
Testa! Man kan ju variera med seven-up, sockerdricka, fruktsoda...
Förresten gelatinblad är bättre/enklare än pulver har jag kommit på, har även testat agar-agar men det funkar ej tyvärr!

A, Tack!Hoppas dagen blev bra :-)