måndag 27 augusti 2012

Vb-låda att göra på ett kick!

Snabba västerbottenslådan!
 Lägger ut receptet på den otroligt goda västerbottenslåda som jag hade med mig på kräftskiva!
Receptet kommer från "husmorsorna" Emma Hamberg och Anette Rosvall.
Du behöver:
500 g västerbottenost skuren i små fyrkanter
2 tsk paprikapulver ( rökt eller vanlig)
2 vitlöksklyftor pressade
3 ägg
3 dl grädde
1 msk konjak
Gör så här:
Brassa upp ugnen till 175 gr. Smörj en form och häll först ner de tärnade ostbitarna. Blanda dem med paprikapulvret. Vispa ihop ägg, grädde, konjak och vitlök i en bunke. Häll sedan ner detta över osten. Skjuts in i ugnens nedre del ca 30-40 minuter. Klart!
Denna låda passar nog till det mesta! Men jag skulle nog helst äta den med en god sallad, goda kräftstjärtar alt goda räkor, kanske någon god rostbiff och något gott bröd, någon god ost-mums! Och den är lika god kall som varm, blir lite god- seg när den är kall. Jag gjorde en sats men hällde i 2 små formar, nästa gång gör jag bara i 1 ugnsfast form då blir den nog lite högre/ fluffigare...




Inga kommentarer: