fredag 3 augusti 2012

Vinbärspaj med mandelmjöl och stevia strö...

Idag så hjälpte barnen mig med att plocka lite röda vinbär och av dessa gjorde vi en supergod vinbärspaj (lågkolhydratsvariant/ Lchf)!
Gjorde efter ett recept från en ananaspaj men bytte ut ananas mot vinbär och bytte ut mjöl till mandelmjöl, istället för socker så tog jag ICAs stevia strö (innehåller ej några blodsockerhöjande kolhydrater)...
Här kommer receptet: 8 pers.
100 gr smält smör, 3 dl mandelmjöl, 5 msk stevia strö, blanda det smälta smöret med stevia och mandelmjöl, tryck ut i form och tryck även uppåt mot kanterna.
Förgrädda i ca 10 min 175 gr.
Blanda sedan ihop 2 ägg, 1 burk crème fraîche, 1 tsk vaniljpulver, 1/2 dl stevia strö. Häll sist ner 1 dl kokosflingor samt ca 350 gr röda vinbär. Häll i pajskalet och sätt in i ugn 175 gr ca 30-40 minuter (jag hade i min paj i 40 min men la över folie de sista 8 minuterna). Servera avsvalnad med lättvispad grädde eller turkisk yoghurt. Så jättegott!!!

1 kommentar:

Monica sa...

Sa himla somrigt!!!!