onsdag 14 januari 2009

Hallå där inne!

Mitt i denna smällkalla mörka vinter, mitt bland feta bullbak, nyttiga brödbak och dagisinskolning...
så händer det något väldigt väldigt trevligt!
Något extra fantastiskt fint lyser upp livet som nu mestadels är mörkt (tänker nu på vintermörkret...).
Igår fick vi se en ursöt, ivrig, levande, helt perfekt liten 18 cm människa!
Så det fanns liv därinne ...
Jag som ibland har tvekat, trots min numera ganska så svullna bebismage samt småfladder som påminner mig om att det faktiskt bor någon i MIN kropp just nu!
Tack ultraljud för att du finns!


Från en bulle i ugnen till en annan (dock ej lika fantastisk)...
Har återigen bakat Leilas feta smaskiga goda kardemummaknyten
Om ni nu ännu inte har hunnit provbaka dom, så är det nog dags att göra det, kanske redan till helgen?
;-)

Fick ett superbra, gott, lättbakat brödrecept av svärmor.
Måste bara dela med mig av detta, det är så lättbakat och behöver bara jäsas 1 gång och sedan sätter man in det i en KALL ugn...
Svärmors limpa
50 g jäst
2 msk olja
2 msk mörk sirap
2-3 tsk salt
ca 1 msk brödkryddor
10 dl fingervarmt vatten
2 dl vetekross, rågkross, och linfrö blandat
9 dl rågsikt
ca 15 dl vetemjöl
Jäses i ca 35-40 min. Bakas till 3 limpor. Sätt in dem i kall ugn och sätt termostaten på 225-250 gr och baka dem i 30-35 min.
Mums för själen! :-)

7 kommentarer:

Hellen sa...

Dom bullarna går inte av för hackor!! Det var ett tag sedan jag bakade dom och tyvärr så passar det nog inte att göra en ny omgång just nu. HÅller ju på att försöka slimma kroppen lite med nyttig mat och massa härlig träning. Men jag kanske ska testa brödet istället. Jag har ett gott GI-bröd som jag ska försöka baka ngn dag och sen ska jag lägga ut mitt recept på bloggen. Kram

crrly sa...

Ojojojoj, det är ju SÅ häftigt!! Lycka till med alla små och stora bullar!

Annica sa...

Härligt att se den lilla människan vinka till oss med lill handen.
Åh, vad dom ser goda ut bullarna, har faktiskt ätit dom hos dig, och dom var ju goda.
Limpan såg inte helt fel ut heller, säkert goda.
Trevlig helg, fastän jag vet att du ska jobba, kram!

Monica sa...

Men Heeeeeeej! Det var ett tag sedan! Ett inlägg av dig var Precis vad jag behövde idag! (jag vet att du skrev för ett par dar sedan....)
Så fantastisk bild. Jag vet att han/hon vinkar speciellt till moster Monica! Det SYNS!!!!! =)
Gud vad tiden går fort...18 cm redan...wow! Snart har du 2 busfrön att busa med och blogga om....Det kommer att bli superkul för mig som sitter så långt ifrån er.
Pussa upp lille M från mej. Saknar honom så det gör ont i hjärtat.
Bullarna!!!! No comments. Jag bantar!!!!
Love & Light

Monica sa...

Vilken underbar sång med Stevie....I really like!!!!
Kram

Helen sa...

Men där ser man! En liten till på gång! Grattis! Ja, visst är det speciellt att vara gravid. Man känner sig så stolt och längtar att få träffa det lilla livet i "verkligheten", mysigt!
Så duktig du är på att baka och laga mat, man blir hungrig när man tittar in här hos dig...
Och så tydligt barnet syntes på ultraljudsbilden, så där bra blev inte våra barn, för så där 100 år sedan...
Kram
Nyhamns(f.d)Helen

LYCKLIG MOR sa...

Nyhamns-Helen- Hej :-) och tack :-)
kul att du kikar in, jag tjuvläser din blogg när jag har tid, ska försöka mig på någon kommentar i din fina blogg någn dag ;-)

Monica, ja visst är låten bra?!

Hellen, Ja ! Lägg in ett gi-recept :-)

Crrly, Tack! :-p

Annica, Har nu jobbat helg klart och snart åker vi och hämtar bus-söt M, längtar! Vi ska visst få köttsoppa :-)
Kram till alla er som skriver finfina kommentarer!!