måndag 27 juli 2009

Shrikand


Jag älskar denna fräscha efterrätt - Shrikand.
God Indisk dessert som är superlätt att tillaga!
Recept - SHRIKAND
6-8 pers
1 1/2 dl hackad mandel eller pistagenötter (jag tar pistage, det är ju så gott!).
3-4 tsk grovstött kardemumma
5 dl tjock turkisk yoghurt eller grekisk
ca 1 1/2 dl siktat florsocker
Hacka nötterna och stöt kardemumman grovt i mortel.
Blanda sedan yoghurten med siktat florsocker, nästan all kardemumma och det mesta av nötterna.
Fördela krämen i 6-8 små glas eller skålar.
Toppa med nötterna och den sparade kardemumman.
Ställ svalt tills det är dags att servera.
Njut!

4 kommentarer:

crrly sa...

Hjälp, jag läste "skrikand". :-o

Monica sa...

Mums! Gud va du e hurtig med nya matratter och gosaker,man far riktigt daligt samvete.....ok nu e jag pa semester, men i vanliga fall menar jag. Har faktiskt "skrikanden" i en kokbok fran Indiska.......ar det den?
Kramilinos (later som en efterratt) lol

LYCKLIG MOR sa...

Crrly; skrikand :-D, ja men kanske det, jag skriker som en and när jag äter detta (av lycka :-D).

Monica; Nope inte den, denna är från "Under valnötsträdet", jag bjöd dig och Nathalie på denna skrikand när ni åt här sist :-p, fast denna gång blev den snäppet smarrigare :-)

Hug

Monica sa...

jaha va pinsamt....det gjorde vi ju.....!Nathalie pratar fortfarande om grytan du gjorde! Skitgott!