fredag 12 mars 2010

Plättar utan ägg OCH mjölk...

Hej hej!
Här skiner solen idag och jag blir glad! Vem blir inte det?
Buddha var uppe i ottan som vanligt (kl 05,00) blä för det! Lillasyster som för första gången sov en hel natt! OCH då kom storebror och väcker upp henne och oss…suck…
Ang lillasyster, tänk att det tog 8 ½ månad innan hon förstod att det är skönt att sova på natten, dessa barn, dessa små konstiga men härliga varelser…
Ja eftersom vi ändå var uppe med tuppen så åkte vi och storhandlade redan kl 08,00.
Gruvade mig lite att handla själv med mina 2 småttingar, lillasyster går ju bra hon är ju kolugn men Buddha han är ju sjövild i affären! (där med...).
Som vanligt så ville han ha en egen liten vagn att handla med, men det fick han inte idag!
Stört omöjligt att hålla koll på honom då när man är själv, han liksom springer rally med vagnen och kör på folk på hälsenorna!
Så idag fick han sitta med lillasyster i en sån där dubbel-kund vagn (tack åh lov för dom! Men åh andra sidan så är han ju för tung för den, men det struntar jag i, vad kan hända?...). Handlingen gick rätt bra, affären bjuder barnen på banan, det räddade situationen...
Har precis ätit god fisklunch med ris.
Buddha är trött och på G att ta sig en lur, snart vaknar tjejen ute i vagnen, då ska hon få samma fisklunch som vi åt.
På tal om mat så gjorde jag jättegoda plättar utan ägg, mjölk och vetemjöl igår (till mellanmål).
Det är nämligen så att för ett par veckor sedan så var jag och Buddha hos en kinesiolog, jag tog honom dit för att hon skulle kolla upp prickarna han har haft på kroppen, kolla upp obalanser…Hon testade även mig.
Kinesiologi kan du läsa mera om här, eller här.
Det vi fick till oss var det att Buddha bör undvika vetemjöl, hon nämnde även att barn blir speedade av just vetemjöl och det är ju något han har tillräckligt av (speed)…
Han skulle även äta papaya och/eller ananas (enzymer) efter maten för matsmältningens skull.
Såklart även undvika socker så långt det går! Det ska vi väl alla...
Jag ska också undvika vetemjöl men även socker (såklart) OCH mjölk.
När det gäller vetemjöl så är det inte gluten vi talar om att vi ska undvika, fullkornspasta går bra, durumvete och dinkel, det blir inte så svårt för jag använder redan dinkel bla.
Mjölk för min del blir inte heller svårt, byter gärna ut till havremjölk, mycket godare!
Vi köpte även med oss ett fett som ska vara mycket bra, kokosfett, så det kör vi på nu.
Här är receptet på de goda mellis-plättarna:
2 dl Dinkelsikt
3 tsk potatismjöl
0,5 tsk bakpulver (knappt)
1 nypa salt
3 dl Havremjölk
1 klick smör/kokosfett
Blanda alla torra ingredienser och vispa ner mjölk och fett. Lägg 3-4 klickar i en stekpanna så att det blir småplättar. Succé hos båda barnen! Gott!
(iofs så får vi ju äta ägg, men vi hade inga ägg hemma och då blev det på detta viset denna gång)
_______________________________________________
Nu vankas helg, härligt.
Imorgon ska vi på barndop (skoj!) och jag ska sjunga och darling spela, det ska nog gå bra, men jag känner mig lite ringrostig.
Barnen får vara hos mormor och morfar, det blir lugnast så.
På kvällen är det melodifestivalfinal och jag hoppas på Salem! Vacker låt!
Snälla ring och rösta på honom (för min skull ;-)), för jag har nämligen satsat en slant på att han ska vinna ;-) Jag spelar nästan aldrig, men imorgon, då jäklar!
Trevlig helg!
Håll ut! Snart är sommaren här!!! ;-)
Och våren...


3 kommentarer:

Helen sa...

Tänk, att nästan alla småbarnsfamiljer har detta problem med sömnen. Vi har knappt återhämtat oss efter våra två, som inte sov på nätterna förrän de var typ 13 år, känns det som...

Tur att de är så gulliga!

Jag gillar också Salems låt. Fast jag tror Idol-Anna tar hem segern, den är också bra, tycker jag.

Ha en skön helg!
Kram!

Monica sa...

Rally i mataffären, så charmigt! Nej, jag vet vad du pratar om. NAthalie var en mardröm att ta med....Men man blir bara smartare av dessa utmattande utmaningar!!!
Plättarna såg riktigt goa ut ju.
Spännande med Kinesiologo. HAr aldrig gått själv, men jag har gått kurs med en som håller på med sånt. Det verkar mycket intressant. Det är ju ofta det du skrev som man ska undvika. Huvudsaken att ni alla mår bra.
Ha det så trevligt på dopet. Nog går det bra.
Tyvärr kan jag inte kommentera på varken Salem el någon annan...har ju inte hängt med .....
Ha en underbar helg. Kram

Annica sa...

Morgon klockan 5! Lät inge vidare precis. Förstår om du har hunnit mycke fram till lunch, med den uppstigningen.
Hoppas ni får en trevlig dag i Västerbotten, med dop och allt runtomkring.
Kramisar!!