söndag 30 maj 2010

Josses frukostbullar...

Nu har jag hittat det mest perfekta brödet enligt mig!
Detta är ett bröd som ska jäsa över natten, hur lättbakat som helst.
Och gott såklart, alla i familjen älskar det!
Jag brukar baka det ca 2 ggr i veckan, allt beroende på hur mycket bröd vi äter.
Receptet kommer från kokboken Josses barnmat (en jättebra söt och smart liten bok!).


På kvällen så slänger du snabbt (ja för det går snabbt, jag lovar!) ihop degen. Sedan så klickar du den kletiga degen i en teflonmuffinsplåt (smord med lite rapsolja) och ställer den i kylen över natten...
Förresten, ett litet tips bara, det går INTE att använda vanliga pappersmuffinsformar, då svämmar degen över och det mesta blir typ... pannkaka... (jag har testat ;-).


På morgonen är bröden färdigjästa, titta så fint degen tittar upp! :-)

OM det blir över lite smet som ej rymms i muffinsformarna så kan du klicka ut resterande i en liten sockerkaksform, ställ då även den i kylen över natten (såklart)...



Såja, då var det klart! Underbart att då och då få äta färskt bröd på morgonen!
Jag brukar förresten dela bröden i 2 delar, men ska barnen äta så brukar jag dela den i 3 bitar så att det blir lite tunnare skivor...


Inte att förglömma! Av den lilla smeten som blev över blev det en fin liten limpa (mitt tips ;-).
Här är receptet:
Josses frukostbullar

6 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
1 tsk salt
3 msk mörk sirap
9 dl dinkelmjöl
1 dl boveteflingor (jag har tagit havrekli istället, det går ju att variera lite…)
2 dl havregryn
1 dl grovt rågmjöl
2 msk linfrön
2 tsk kumminfrön OCH 2 tsk fänkålsfrön (när det gäller fröna så brukar jag variera med att ta ca 3 tsk brödkryddor istället…)

Gör så här:

Kväll:

Smält jästen i det ljumma vattnet, tillsätt sirap och salt.
Mortla spiskummin och fänkålsfröna och häll i (eller byt ut mot brödkryddor ca 3 tsk)
Blanda i resterande ingredienser och blanda om ordentligt.
smörj formen med lite rapsolja.
Klicka upp degen i muffinsformsplåten och ställ in den i kylskåpet över natten.

Nästa morgon:
Nästa morgon, värm ugnen till 200 gr och ställ sedan in plåten i mitten av ugnen (bröden ska alltså inte jäsa något i rumstemp innan, så direkt från kyl in i varm ugn, så enkelt!)
Grädda i ca 15-20 minuter tills brödet blir gyllenbrunt.
(Eftersom detta är recept från en barnmatskokbok så är det inte tillsatt så mycket fibrer (eftersom små magar ej tål så mycket av det...), men vill man ha mera fibrer så är det ju bara att öka mängden i receptet, det har jag redan börjat göra så smått, man kan även öka saltmängden lite.)
______________________________________________
Idag är det morsdag och jag ska visst bli bjuden på valfri lunch (samt valfri present :-o)..., när det gäller maten så lutar det nog åt ett besök på MAX, inte att förakta...
Ha en bra dag!

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Detta måste jag prova! Inte idag men imorgon! Nu är det ju typ läggdags... hehe. Ser mumsigt ut och hade varit kanon att ha på morgnarna.

Monica sa...

Du det ser verkligen ut som det perfekta brödet. Och va enkelt!!!!! Kram