söndag 22 mars 2009

Darlings favoritpaj!


Köttfärspaj


Ingredienser
Botten:
3 dl vetemjöl
125 gr margarin eller smör
3 msk vatten.
Fyllning:
500 gram nötfärs
100 gram bacon eller rökt skinka
1 gul lök
3 röda paprikor
1-2 tsk salt
2 tsk mejram
2 tsk basilika
2 msk rödvinsvinäger
2 dl vatten
1½ dl créme fraiche.
Pensling:Ägg
Gör så här
Blanda mjöl, smör och vatten i en bunke.
Platta ut degen till en rund kaka, låt vila i 3o min i kylskåp.
Då degen vilar, tillred fyllningen.
Skär bacon eller skinkskivorna i strimlor.
Fräs dem med färsen i en stor stekpanna.
Skala och hacka löken, tillsätt dem i stekpannan.
Tärna paprikan och tillsätt dem plus de andra ingredienserna utom créme fraiche.
Låt allt sjuda i ca 5 min och bland i créme fraiche.
Häll röran i en pajform som är ca 25 cm i diameter.
Kavla ut degen ca 2 mm tjock och skär eller sporra ut remsor ca 1 cm breda.
Lägg dem som ett galler över fyllningen och en remsa runt kanten. (Det ska inte vara någon pajdeg i botten av pajen).
Pensla degen med ett uppvispat ägg.
Grädda pajen på galler i nedredelen av ugnen i ca 25 min på 225 grader.
Servera pajen varm med en grönsallad.

3 kommentarer:

Annica sa...

Snyggt och fräscht du har gjort på din blogg, fina bilder också. Häftigt med baby astrologi, allting kan man göra nuförtiden.
Pajen såg riktigt smarrig ut!
Kram!!

Helen sa...

Håller med Annica, fint med lite ny design på din blogg!
Som vanligt vattnas det i munnen när jag tittar in hos dig, paj är ju alltid gott!
Kram
Helen

Monica sa...

wow smarrigt, den kommer jag att prova. Paj ar en favorit i detta hem. Tack for att du delar med dig. Kram