torsdag 12 mars 2009

Mjuk Pepparkaka, växasäng och andra trevligheter...

Vad har då hänt sen sist?

*Vi har haft besök av Buddhas farmor och farfar, det var jättetrevligt!
Jag och min kära passade på att unna oss en bara-vi-två-kväll då vi först åt gott på restaurang och sedan såg vi den fantastiska filmen Män som hatar kvinnor på bio.
*Vi har grillat hamburgare ute i den tidiga härliga vårsolen.
*Jag har inhandlat en stor och dyr mamma-te-mugg och gott grönt nyttigt te.
*Jag har snytit upp kleenex efter kleenex och snyter fortfarande upp kleenex efter kleenex, snart kommer väl min hjärna ut...
*Jag har unnat mig ansiktsbehandling och inhandling av världens bästa skönhetsprodukter Decléor.
*Vi har hälsat på Ingvar Kamprad och ätit köttbullar och shoppat = IKEA.
*Buddha har fått en ny säng (en växasäng) återkommer om detta...
*Vi har för första gången i vårat liv inhandlat en stor bal med hushållspapper (toalettpapper köper vi alltid en stor bal, men just hushållspappersbal har vi som sagt var aldrig haft , vilket är konstigt med tanke på vilka storförbrukare vi är när det gäller just det...) ;-)
*Jag har köpt ekologisk potatis, ekologiska bananer och ekologiska päron.
*Jag har en bebis i magen som lever rövare låååånga delar av natten (suck, det små liven brukar hålla samma dygnsrytm även utanför magen i början, suck...)
*Idag har jag bakat en mjuk pepparkaka som är superduper-saftig och god (receptet kommer från min kära mor).
Varsågoda här får ni receptet:
Mjuk Pepparkaka
4 dl mjöl
4 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 msk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk kryddnejlika
(eller pepparkskrydda)
Blanda alla torra ingredienser.
Tillsätt 3 ägg i mjölblandningen, rör samman.
Tillsätt 2 dl kokande vatten, rör slätt.
Tillsätt 2 hg smält smör, rör samman.
Häll smeten i en stor kransform. Grädda i 175 gr ca 35 min.
Njut med ett glas iskall mjölk eller en kopp gott te!




Ja då var det detta med Buddhas nya säng - växasängen.
Första nätterna/kvällarna blev rätt jobbiga, det var ju såååå skoj att kunna klättra ur sin egen säng! ;-)
Vi la ner honom och sa att nu ska du sova, han låg med busmin och inväntade att vi skulle försvinna så att han kunde...just det klättra ur sängen...så höll det på om och om igen...
Men nu verkar det ha vänt, de sista 2 nätterna så har vi bara lagt ner honom, sjungit vaggvisa och vips så har locken stängts och han har somnat utan problem :-)
Inatt vaknade vi av en stor smäll som efterföljdes av storgråt, buddha hade ramlat ur sin nya säng, så då fick han sova mellan oss de få timmar som var kvar av natten (gos!).
Här är en bild på välling-gos-killen i den nya växa-sängen...

Godnatt!

4 kommentarer:

Helen sa...

Vilken passande säng för en liten Prins! Så fin!
Hoppas fallet ur den var en engångsföretelse...
Kakan måste absolut provbakas, såg smarrig ut!
Hoppas bebisen rasar av sig nu, i stället för utanför magen, det kan ju misstämma det där om samma dygnsrytm i början ;-)
Ha en bra helg!
Kram
Helen

crrly sa...

Å, sötnos. Vi har minsann inga bebisar längre...

Monica sa...

Så mysig han ser ut där i växa-sängen! Så himla oturligt att han trillade ur då ...... det kommer nog inte att upprepas.
Inte stämmer det där med bök i magen nattetid=bebis vaken på natten....vad är det för tjoller! Oroa dig inte för vad som komma skall....lev i nuet, det blir roligare så. Stor kram fr Syrran

Annica sa...

Vilken mys pysig säng, och framför allt, han som ligger i. Hoppas det går bra att sova i den också. Kram!