söndag 21 februari 2010

Ett foto i timmen (Lördagen den 20/2)...

Blev inspirerad från andra bloggar att försöka mig på ett foto i timmen...
Så, igår morse när jag vaknade så tänkte jag att idag när det är lördag och min käraste är hemma så ska jag prova på att dokumentera dagen från början till slut.
Det gick väl sisådär, ett kort i timmen blev det inte, men nästan...

06:00 Piggelin-tjejen vaknar kvittrande. Efter ca 30 minuter så vaknar även storebror.

06.30 När jag kom in till köket så möttes jag av detta: minus 26 grader ute, brrr!!!
Jag lagade god helgfrukost och väckte min käraste för att välkomna honom till bords runt 07.00 (helt ok för honom, vi brukar stiga upp den här tiden även på helgerna).

07.30 Kokar lingonsylt.

08.30 Barnen morgonbusar.


11.00 Lagar lunch, det blev varmkorv & potatismos med rårivna morötter.
Före det så var hela familjen och handlade mat runt ca 9.30-10.30 .


12.00 Gör iordning marinad till köttet som vi ska äta till middag.


13.00 Hela familjen går ut på en långpromenad. Det är 15 minusgrader i solen, vi hade klätt oss ordentligt men började frysa efter 1 timmes promenad (barnen låg väl nerpackade i vagnen).


14.00 Smoothie (av yoghurt, banan, blåbär och hallon) till mellanmål, hade säkert varit härligare med något varmt i strupen för barnen, men bananerna var övermogna och skrek på att få ätas upp.
Jag och karln drack varmt kaffe OCH en liten smoothie ;-)


15.00 Sätter på sötnosen en ny superfin Zara-baby-klänning från moster M.
Är det schlagerfest så är det.


Blev bara så glad när jag hittade dessa oliver i affären! (tyvärr så var dom ej så goda, kärnfria brukar inte vara goda...)


15.30 Bakar ett jättegott och lättbakat bröd!
Har bjudit på detta tidigare och vet att några vill ha receptet, så här kommer det:
Annes äppelyoghurtbröd
Ingredienser
2 dl havregryn
5 dl siktat dinkelmjöl
1 dl linfrön (hela)
1 dl russin
1 dl grovt hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
2 nypor havs/fling-salt
4 dl naturell yoghurt
1 rivet äpple
3 msk honung
Tillredning
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser noga i en stor bunke.
Rör ned det rivna äpplet yoghurt och honung, blanda ordentligt.
Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform och häll i smeten.
Grädda brödet längst ner i ugnen i ca. 1 timme och 20 min (jag gräddade mitt bröd ca 1 timme och 10 min...). Kontrollera brödet med sticka.
Brödet klart. :-)


16.30 Gör iordning salladen som ska vara till middag (god!).

18.00 Vi äter en jättegod måltid: Morfars honungsspjäll med vitkålssallad.
Receptet är från boken "Hela sveriges husman", detta recept fick första priset och det var verkligen smaskigt!
Vi gjorde även en supergod förrätt från tv- programmet halv åtta hos mig.
Grillad fetaost från Lesvos, fotade inte denna rätt, tyvärr blev den superful men GOD!
Hade den inne i ugnen för länge, hade nog räckt med ca 2 minuter...


19.00 Lilla söta damen inviger sin nya nappflaska som vi inhandlade idag, succé på en gång!
(vi har kämpat med olika märken/flaskor i flera veckor men hon har aldrig velat ta flaskan/välling...)
Slurkar i sig 200 ml i ett nafs!
Somnade som en stock!
Jag/vi tänkte och hoppades att NU kanske hon sover hela natten, men icke det... ;-)

17.30 (ursäkta tiden här...) Buddha somnade redan 17.30! Helt utmattad i soffan! Sov ända till 06.00 dagen efter.



20.00 Vi njuter av lugnet och tittar schlager på TV, dricker kaffe och äter en god chokladbit med spritfyllning i.

Jag somnar ca 22.00, supertrött! (sambon tittar OS till kl 01.00...)

5 kommentarer:

Kattalena sa...

Vad kul att du hade EFIT! Jättefina bilder och kul att få följa med på er dag :-)

Monica sa...

Har inte gluttat in på din blogg på evigheter. Har 60 timmars arbetsvecka just nu...vill bara kräkas åt eländet!
Hursomhelst...VILKA kanonbilder du bjuder på! Fasen va mycket man hinner när man stiger upp så tidigt!
Grymt kallt ni har...inte avundsjuk. Nu ser bilderna med snö mindre exotiska ut än innan vi åkte till Sverige hahahahah
Ohhh va söt M blev i klänningen!
Som en liten karamell. Saknar barnen enormt redan!
Kram

Annica sa...

Roligt att få hänga med er en hel dag i bild och text. Förstår att du somnade gott på kvällen med en sån fullspäckad dag. Själv ligger man alldeles för länge på helgerna, hinner inte nåt före 12.00...typ!
Ha en fortsatt bra dag i kylan,kramisar!!

LYCKLIG MOR sa...

Tack söta brudar!
Och du Kattalena; det är bla du som inspirerade mig :-)
Kram på er!!!

Kattalena sa...

Hihi, såg först nu att du svarat på min kommentar! Vad kul att jag varit en inspirationskälla :-D
Jag tycker det är så roligt att se hur andra har det! Ni verkar så mysiga! Kram!