söndag 29 augusti 2010

Oxfilépizza och sesamkakor...

Igår till middag så lagade vi Oxfilé provencale, det blev riktigt gott!
Jag använde bara fina mittbiten till den rätten så vi fick över rätt så mycket kött...
Idag till middag lagade vi pizza och stekte då upp resten av oxfilén som fick vara en av ingredienserna på dagens söndagspizza, det blev toksmaskigt!
Och ännu smaskigare blev det med lite beasås på! Kanske inte världsnyttigt, men men...



Efter middagen så bakade jag dessa smaskiga sesamkakor.
(Jag har fått dille på sesamfrön!)

Ingredienser
25 st

200 g smör
4 dl vetemjöl (jag tog dinkelsikt)
2 dl sesamfrön
2 dl strösocker (jag tog råsocker och då kan man ta i lite mindre socker!)
1 msk vatten


Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna. Rör ner mjöl, sesamfrön, socker och vatten. Arbeta ihop till en deg på mjölat bakbord och forma till två rullar. Låt dem ligga i kylen ca 1 tim.
Sätt ugnen på 200°.
Skär rullarna i 1 cm tjocka skivor.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen i 12 – 15 min.

Så goda!
_______________________

Blä förresten! Varför? Jo för idag så råkade jag radera typ hälften av alla kort från spanien i kameran! Sååå klantigt! Våran kamera har ju gått sönder så jag har fått fota med den gamla kameran i sommar och minneskortet i den gamla rymmer bara ca 80 bilder, vilket gjorde att jag idag raderade kort (eftersom kameran var full) som jag trodde att jag redan överfört till datorn...

3 kommentarer:

Kattalena sa...

Det är så kul att du lägger upp recept och skriver om vad ni äter! Det är så ofta man behöver inspiration och det får man ju här! Nu har det varit flitigt uppdaterat, kan man hoppas på att det är en trend ;-)

Sjukt trist med bilderna... :-(

LYCKLIG MOR sa...

(tredje gången gillt, försöker svara på din kommentar och det blir bara error! Grrr ;-))...
K, tusen tack! Självklart att trenden ska hålla i sig!
:-)

Monica sa...

Va tråkigt med bilderna :(
Vad gör man..???!!! ni får njuta extra av de som blev kvar.....

Nu måste jag gå på jakt faktiskt efter dinkel....undrar om det finns här i Dubai...