onsdag 20 oktober 2010

Morotskaka

Jag hade en burk Philadelphiaost i kylen som stod och tittade på mig varje gång jag öppnade dörren.
Vad gör man då?
Jo! Man bakar en god morotskaka! Passar extra bra då vi får besök av farmor och farfar imorgon :-)
Det finns ju 1000-tals olika recept på denna kaka, jag har testat säkert ett tio-tal men tycker nog ändå att denna jag gjorde idag är den bästa (och nyttigaste!).
Receptet är från Anna Bergenströms Kärlek, Oliver och Timjan.
I dom flesta recept så ska det ju vara solrosolja i smeten, varför? Har jag alltid undrat...
Säkert för att det ska vara en neutral olja som ej smakar så mycket, men då borde ju även rapsoljan funka och dessutom så är den ju mycket nyttigare (den innehåller ju även omega-3).
Så jag bakade på raps och det blev jättebra!
Jag brukar alltid göra som det står i receptet, men hade slut valnötter så det fick bli utan, men det var gott i alla fall.

Morotskaka i kvadrat

Till 16-18 små bitar:

100 g valnötter
2 medelstora morötter
2 1/2 dl vetemjöl (jag tog dinkelsikt)
1/2 tsk salt
1 knapp tsk kanel (duttade även i lite kardemumma samt ingefära)
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 1/2 dl rapsolja (ja det står ju solrosolja i receptet, men rapsoljan går lika bra)
2 rågade dl råsocker
3 ägg, ett i taget

Glasyr:
200 g philadelphiaost light (jag körde inte med light idag ;-)
5 msk siktat florsocker
2 msk lime eller citronsaft

*Smörj och bröa en liten långpanna, 20x30 cm (jag tog en rund form med löstagbar botten).
Värm ugnen till 175 grader.
Grovhacka valnötskärnorna.
Skala och riv morötterna. Ställ åt sidan. Mät i en skål upp mjöl, salt, kanel, samt bakpulver + bikarbonat (både bakpulver och bikarbonat behövs här). Rör om allt.
Vispa (i en större skål) ihop oljan med råsocker. Rör sedan ner 3 ägg, ett i taget.
Rör om mellan varje ägg. Lägg i riven morot och hackade nötter. Vänd sist ner mjölblandningen. Rör ihop allt ordentligt. Häll ut smeten i den smorda långpannan.
Grädda kakan i ca 30 minuter. Låt kallna helt och hållet. Bred på ett tunt lager glasyr gjord av mosad, rumsvarm philadelphiaost som blandats/rörts med siktat florsocker och pressad citron eller lime. Låt glasyren stelna och skär i bitar.

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Mums! Jag älskar morotskaka! Måste prova detta recept inom kort :-)

Monica sa...

Ska prova detta också och se om det klår MIN berömda carrot cake.
:)
:)
:)

Puss!