onsdag 20 oktober 2010

"Nyttigare" ugnspannkaka

Som jag nämnt tidigare så brukar jag alltid blanda ner något nyttigt i plättsmeten ( ex, mosad banan, havregryn, rivna morötter, rivet äpple, kokos...).
Igår gjorde jag ugnspannkaka som blev riktigt lyckad och matig.

Ugnspannkaka (4 port)
3 ägg ( jag tog 4 ägg för att dom var så pyttesmå...)
8 dl Mjölk (jag använder oftast havremjölk nuförtiden)
1/2 tsk salt
4 dl mjöl (dinkelsikt är det som gäller härhemma ;-)
2 medelstora morötter (finrivna)
1 äpple (skalat och finrivet)
Jag klippte även över 1 paket bacon, men det är inte nödvändigt.
Smörj en långpanna. Häll ned äggen i en bunke och vispa dessa tillsammans med hälften av mjölken. Tillsätt mjöl och salt och vispa ihop till en slät smet. Vispa ner resten av mjölken, de rivna morötterna och det rivna äpplet.
Häll i långpannan och grädda på 225 grader i ca 25-30 minuter.
Servera med sylt och grädde, vill man vara lite extra nyttig kan man variera med keso.
Mums fillibabba!

2 kommentarer:

Monica sa...

Detta ska jag definitivt göra nästa gång, så himla smarro.
Ses snart!
Kram

Annica sa...

Lät intressant! Är själv inte så förtjust i pannkaka! Idag har vi ätit våfflor! Gillar det mera!
Hoppas ni haft en bra helg!
Kram!