torsdag 18 november 2010

Bailys-Tryffel...

Jag gjorde jättegoda tryfflar häromdagen.
Jag spetsade till dom med lite bailys och det blev riktigt riktigt bra!

Och julen börjar nu närma sig med stormsteg, oj vad jag längtar!
I år så ska vi ha en riktigt FET jul, i alla fall när det gäller pyntande...
Jag har inhandlat flera nya superfina ljusslingor på Rusta, bla söta slingor med handväskor på...
Hade tänkt skriva ett längre inlägg om helgens planer (homeopatikurs står på schemat...), men min kära lille buddha står och sliter i mig och vill ha uppmärksamhet NU!
Jag postar inlägget och önskar er en trevlig helg! :-)



Här är receptet:
Bailystryfflar
Ingredienser (20 portioner/st)

200 gram mörk choklad, minst 70%
1 dl vispgrädde
½ tsk vaniljpulver (alltså ej vaniljsocker)
2 msk Bailys, gärna med mintsmak (alt, konjak eller apelsinlikör)
2 msk Honung flytande
Garnering:
1 näve kakao
Gör så här
Hacka chokladen grovt.
Koka upp grädden. Tillsätt chokladen, vaniljsockret och spriten. Dra kastrullen från värmen. Rör tills chokladen smält och allt är väl blandat.
Låt smeten svalna.
Ställ den i kylen för att stelna (3-4 timmar).
Ta ut kulor av smeten med en sked och rulla dem i handen.
Rulla tryfflarna i kakao.
Förvara i kylen.

5 kommentarer:

Helen sa...

Härmed utnämner jag dig till kökets gudinna!! Oj, vad du gör mycket gott. Tack för alla recept du ger oss, sitter och dreglar när jag läser här hos dig.

Kramar!

Annica sa...

Hej kära syster! Blev inte att träffas den här veckan heller! Jag måste nog komma förbi och provsmaka dom där tryfflarna nästa vecka! Dom såg smarriga ut!
Tror jag ska julpynta ordentligt i år jag också! Har ju inte varit hemma dom senaste 2 åren.
Har redan börjat köpa lite julklappar.
Ha en trevlig helg! Kramar!

Unknown sa...

Hallojsan, jag håller med Helen. Du måste vara svenska motsvarigheten till Nigella, du får ju allat att se såååå smarrigt ut. Glöm inte bort oss nästa gång ni kommer :) Puus å kram på er

Annica sa...

Tack söta syster för en underbart god lunch och efterrätt!
Ha en mysig helg!
Kram!

LYCKLIG MOR sa...

Tack! Gud va ni är gulliga! :-p