torsdag 22 november 2007

Mera mat!!!

Var med Buddha på bvc i morse, han fick sin andra spruta och det gick bra lite gråt men det gick över så fort han fick en tröstekram av mamma. ;-)
Jag har varit lite orolig över maten, han får ju gröt nu mellan amningarna (samt smakisar av rotrukter och andra nyttigheter) och så fort gröten är slut så sitter han och gapar som en fågelunge och vill ha mera gröt! MERA GRÖT!!! Han skriker högt om jag inte blandar... MERA GRÖT! Tänker i mitt stilla sinne...hur mycket mat kan egentligen en bebis äta? Hm....
Jag har nog inte fattat förrän nu att BARN BEHÖVER MYCKET MAT!
BUDDHA BEHÖVER MYCKET MAT!
Han är ju snart 6 månader och väger nästan 10 kg, så stoooor kille=mera mat.
Bvc-sköterskan tyckte att jag skulle börja ge honom riktig mat nu (förutom amning och gröten då)...typ kött och sånt...MEN nääääää inget kött till buddha och det sa jag till henne, tänkte att nu blir det väl livat i holken....men icke det!
Hon såg bara positivt på att jag ej tänkte ge honom kött! Så nu ska jag och buddha få sitta och njuta av goda kikärtspuréer, linsröror, bönor och annat gott... tillsammans;-)
Men fisk ska han få äta, kanske lite ekologisk kyckling någon gång också. Men inte någon blodig biff, eller senig baconslamsa ;-) Näpp, näpp!!
Nu till middag så fick han mixad haricot verts,morot samt potatis - det gillade han. Och nyligen så fick han en stor portion havregröt och bröstmjölk till efterrätt....nu sover min älskling, förhoppningsvis hela natten. ;-) Jag saknar honom redan ;-)!!!
Imorgon ska vi äta vegetarisk lasagne till middag och till buddha ska jag koka gröna linser (proteinrikt) som jag ska mixa med lite potatis och rapsolja. Det här med maten ska bara bli skoj, ser inga som helst besvärligheter med detta, tvärtom! Min son ska få vällagad näringsrik mat som ska lagas på spisen och med kärlek och ALDRIG ALDRIG ska buddha behöva äta mat som har gjort en snabbvisit i micron och dödat alla näringsämnen...SPRÄNGT SÖNDER MATEN! Uschanimej!
Vi har ju slängt ut micron till förrådet (en micro strålar även om man bara har i sladden) jag värmer aldrig mat i micron längre...eller...nu ljuger jag!!! Tortillasbröd brukar vi värma där, men det känns inte bra - känner mig strålad helt enkelt.
Nog om detta...det ska i alla fall bli kul att få följas tillsammans på en spännande matresa, för det är precis vad det är! Det har ju bara börjat, herregud så mycket roligt vi har att se fram emot!
:-) :-) :-)


Läste förresten detta (tänkvärt) :

Köttätandet skadar miljön och är förödande för klimatet
Att äta ett kilo nötkött är lika skadligt för miljön som att köra bil i tre timmar och lämna alla lampor i hemmet på under tiden.
Det visar en ny studie. Samtidigt ökar svenskarnas köttätande kraftigt. På grund av klimathotet ska nu Livsmedelsverket förändra kostråden, men man glömmer hälsoskälen.

Är mikrovågsugnen farlig?
Man bör aldrig stå närmare än två meter från en mikrovågsugn när den är igång. Dels avger den ett starkt magnetfält när den är igång. Dels kan den läcka mikrovågor. En tysk undersökning visade att många ugnar inte är helt täta.

Inga kommentarer: