onsdag 21 november 2007

Rödbetor, fondvägg och semolinagryn!


Nu börjar det bli lite ordning på torpet, Äntligen säger jag bara!

I Fredags så blev allt fönsterjobb klart, så nu har vi nya fräscha ögon på vårat hus ;-) Det känns underbart! Men så tyst det blir! Vi hör inte bilarna som kör förbi härute och hunden! :-o - våran käraste vakthund...stackarn hon hör ju inte heller något, inte förrän det står någon bakom dörren.

Och min kära far var och hjälpte oss att tapetsera en fondvägg i Lördags, det blev så mysigt i rummet! Härligt med en liten färgklick faktiskt, jag som bara ha velat ha vitt vitt vitt (dom övriga väggarn är ju iofs vita ;-).

MEN vi ska ju ha jordelement i vardagsrummet enligt flying star, tapeten är ej jättejordig men bottenfärgen är jord sen så är det några röda blommor samt vita blommor. Jag tänker mig elementcykeln/faserna... De röda (eld) blommorna göder den bruna (jord) botten och den bruna botten göder de vita (metall) blommorna. Det känns harmoniskt, väldigt harmoniskt!


Lite matgnäll nu...


Min kära syster som bor i landet lång långt bort, hon tipsade mig om om rörakor tyckte dom lät jättegoda! Idag när jag och buddha var och storhandlade så skulle jag köpa färska rödbetor till dessa "rakor". Fanns det? NEJ! Jag blir jäkla såååå irriterad!!!!

Nästan alla gånger jag ska handla färska rödbetor så finns det inte att få tag på och att släpa runt med en 5-månaders i varenda matbutik känns som överkurs (och för den delen så är jag nästan säker på att jag inte hade lyckats hitta betorna ändå). Det är väl inte säsong helt enkelt?

Ibland kan jag tycka att vi lever i ett tragiskt matland! Så många gånger jag har sprungit runt och letat efter annorlunda ingredienser i butik efter butik och letat förgäves. Trist!

Som en helg när vi skulle bjuda på Libanesisk mat härhemma och jag skulle göra en Libanesisk kaka till efterrätt (Sfoof, denna kaka hade min syrra som bor i landet långt långt bort tipsat mig om ;-)) i den skulle det vara semolinagryn jag åkte till och med till storstäderna runtomkring, men förgäves! Det slutade med att jag fick använda mannagryn istället, det funkade MEN det var inte semolinagryn!

Det är synd det här, kulinarisk som jag är!

Kanske beror det på att jag bor långt uppe i detta avlånga land? Men det ska inte spela någon roll tycker jag.

Men mitt intresse för mat kommer inte att svalna, tvärtom! Jag ställer krav på butikerna och säger till om det är något dom ej har hemma, dom gör allt som står i deras makt för att ta hem vissa grejer men ibland då utan resultat.
Världsproblem?
Ikväll blir det i alla fall dom här kikärtsbiffarna till middag, fast det hade ju varit gott med dom där rörakorna. ;-)

Inga kommentarer: