söndag 4 november 2007

Söndagstankar om allt och inget...

(Varför det är så bra med att äta kikärtor!)

Det går "rätt bra" att inte äta kött faktiskt!
"Rätt bra" skriver jag därför att när vi var och handlade på ICA maxi i Fredags så skulle min käraste köpa en korv med bröd för endast 5 kr styck och då bad jag honom att köpa en till mig med...det kallas kanske för att vara "dumsnål" :-? eller något sådant i den stilen.
Ja i alla fall så var det först ner denna korv var i min mage som jag kom på mig själv!
Det är så lätt det här med gamla vanor tyvärr, men sedan den där jäkla korven så har det varit en rejäl uppryckning!
I fredags så lagade jag en underbar middag; Kikärtsbiffar med en god rödbetssallad till det så drack vi ett vin som jag inte har druckit på evigheter; Casillero del diablo...vilken nostalgi och det ÄR fortfarande ett supergott prisvärt vin.
Igår så gjorde jag en ljuvligt god paj; Grönkålspaj med valnötter den är mättande och smakrik. En god vän har bjudit mig på denna paj några gånger, hennes smakar ännu bättre måste höra med henne vad hemligheten är.
Och idag blir det en stark Kikärtsgryta med curry från Annas Nya kokbok den boken är välanvänd och riktigt riktigt bra faktiskt!
Det blev över mycket kikärtor sen i fredags (kokade upp ett helt paket), så jag hade tänkt att göra Hummus, men tyvärr så finns det ingen Tahini hemma och då funkar det inte, det är ju tahinin som är själva grejen med hummusen!
Såg att det var någon som hade gjort hummus på detta vis; Ett riktigt "fuskrecept" är att köpa färdig ärtsoppa på tub och sedan smaksätta den med olivolja, hackade oliver och citron. Ursäkta mig! Men det låter så vidrigt äckligt!!! :-(

Vårat vardagsrum är snart klart! :-) Det har målats vitt och till veckan ska jag tapetsera en vacker fondvägg förmodligen blir det en "engelsk" tapet, dom har så vackra tapeter!
Det ska bli härligt att få diska av varenda glas som ska in i vitrinskåpet och damma av varje bok som ska ställas tillbaka i bokhyllorna....ja inte alla böcker...vi ska rensa bort lite...i en bokhylla ska det finnas plats för nya idéer...ny chi ska kunna komma in även där. ;-)
Till veckan kommer våra nya ögon till huset. Ögon= fönster enligt feng shui. Det ska bli underbart att få nya välputsade ögon som gör att vi kommer att se mycket bättre + att det ej kommer att läcka ut så mycket chi från vårat hus.
Chi chi chi!

Inga kommentarer: