måndag 28 april 2008

Ögonen går i kors...

Det snurrar i mitt huvud! Är så trött så trött så trött så trött så trött!
Och då tänker ni kanske; Men vad gör hon här då? Varför ligger hon inte och sover?
Bra fråga i så fall.
Men jag måste få lufta lite, så är det bara!
Om ni ser en massa stavfel och konstiga formuleringar i detta inlägg så bjuder jag på det och jag har INTE tänkt att rätta till det i efterhand så det så!
Är man trött så är man!;-)
Ibland så känner jag mig som världens sämsta morsa, när ingenting fungerar som jag vill tex, läggningen, de senaste kvällarna så har Buddha somnat i min famn det har liksom varit det enda rätta för honom och ja jag erkänner även för mig...
Nu när jag är mol alena så gosas det extra mycket, skämmer bort Buddha lite extra mycket, med extra mycket kärlek...
Ikväll så tog läggningen 1 1/2 timme jag ska inte gå in på i detalj hur jag kämpade, men tänk er in att eran hjärna är och känns som en urkramad svamp så kanske ni kan förstå...Kanske.
Tänk er också in i en situation där dagarna känns som nästan ett maraton lopp, det är spring hela tiden! Jag glömmer att andas!
Att få barn är det största som har hänt mig! Det är det häftigaste, coolaste, roligaste,det mest annorlunda, det nya, det inte-vet-vad-som ska hända idag-livet....MEN ibland är det också det mest jobbigaste i hela världen och jag tänker tankar som man inte får tänka, typ: han är till salu!
Hmpf! Så får man väl inte tänka! Eller?
Hur som haver och gud som haver barnen kär : Jag älskar dig min Buddha! Även om du ibland är till salu, fastän du inte är det!
Så, det var lite luddiga tankar från mig om barnalivet.
Nu blir det matsnack! :-D
Igår så bjöd jag en vän på lunch härhemma : Indisk förvandlingscurry från Enskede gård och en asgod Jordgubbspaj (klicka på ordet jordgubbspaj så kommer ni till själva receptet, men det hajar ni väl!? :-D) med glass till efterrätt.
Pajen är jättelätt att göra, ni måste bara göra den, i alla fall till sommaren när jordgubbarna är färska. Jag tog frysta och det var också gott -skitgott rent ut sagt! Kanske ni tycker jag har snöat in på pajer, i så fall så bjuder jag även på det ;-)
Idag kom min kära syster som bor nära förbi det var mycket trevligt, hon fick äta av resterna från igår och om hon nu inte ljög för mig så tyckte även hon att det var smarrigt ;-)

Den supersmarriga jordgubbspajen!

Indisk förvandligsgryta från Enskede gård.
Kortet har jag fotat från boken Under valnötsträdet , av mor och dotter Anna och Fanny Bergenström (Fanny fotar JÄTTEFINT och Anna har skrivit många fina kokböcker bla min favorit NYA Annas mat!).
Under valnötsträdet är den vackraste kokbok jag har, helt underbara bilder och jättefina recept!
I love it!
En rätt märklig men häftig grej i mitt liv just nu är att jag har lyckats gå ner drygt 5 kilo med hjälp av viktklubb.se (tack syster långt bort för att du tipsade mig!).
Jag menar jag har ju unnat mig både goda pajer och lite rödvin på helgerna, detta är helt i min stil. Äta gott och ändå gå ner i vikt! :-D
Men så har jag rört på mig extra mycket också + att jag har gett fan i att småäta samt ätit mindre portioner mat.
Nu har jag bara drygt 3 kilo kvar sen så har jag uppnått mitt mål och snart är jag där! Jippi!
Att leva sunt med sunt förnuft är kul!
Förra veckan så var jag på restaurang med en väninna hon tipsade om en bok :
Den självläkande människan av Sanna Ehdin, min väninna och hennes man hade under 2 månader kört en sk Candida-diet 12 veckor till ett självläkande liv.
Efter denna diet så har dom båda märkt att bl.a deras jobbiga allergi mot pälsdjur har blivit MYCKET lindrigare + att mannen kan äta äpple som han aldrig har kunnat äta på länge!
Jag blev så nyfiken på denna diet och funderar på att prova den efter sommaren, böckerna ska jag då definitivt köpa!
Ops! ser nu att mitt gröna Te tittar strängt på mig, det har kallnat!
Och mackan ser nu ihoptorkad ut :-D
Tänk så bra att blogga ändå, med automatik så glömmer man kvällsfikat och vips så har jag gått ner några gram till! :-D
Nä nu måste jag dra något gammalt över mig!
Buddha vaknar väl som vanligt klockan 05.00 imorgon glad och sjungandes...

4 kommentarer:

Hellen sa...

Det är alltid kul att läsa din blogg och du har alltid massa smaskiga recept att testa. Jag köpte också Under valnötsträdet på Bokrean för jag blev så frälst av alla vackra biler (förutom alla goda recept!)Jag gillar även Leilas kokböcker, dom har också förutom recepten så mkt härliga, vackra bilder. Jag älskar att sitta och bläddra i mina receptböcker.
Ska försöka fota mer och lägga ut recept på min blogg också så att vi kan byta lite! :-)
Men jag lagar ju endel mat med kött också...har för mig att du är vegetarian..stämmer det?
Ha en underbar dag! Kram

Monica sa...

Hej! Hoppas du är piggare idag. Att vara Mamma är ju det mest krävande jobbet av alla....klart att man kollapsar en smula ibland. Konstigt vore det ju annars. Nog blir det bra om 10 år ...typ..haha!
Hoppade till lite när du nämnde "Den självläkande människan", den boken har jag. Läste den för ca 5-7 år sedan, men den är ju lika aktuell idag. Mycket tänkvärd. Ska plocka fram den nu igen.
Den där kokboken verkar superfin. Måste kolla in den när jag kommer hem.
Kram

LYCKLIG MOR sa...

Hellen, Tack så glad jag blir :-)
Åhhhh... så du har också under valnötsträdet - grattis :-D
Japp, Leila tokdiggar jag med!
Har en bok med henne men ska köpa fler, helt klart! Hennes recept är verkligen perfekta, jag tror att hon skriver hela sanningen när hon plitar ner recepten! Jag menar det finns ju dom som "snålar" och lämnar småtricken dit hän, typ bagare. Man brukar väl säga att bagare går med sina kunskaper/hemligheter ner i graven :-D
Men inte Leila nej nej :-D
och inte jag heller! Nä, dela med oss ska vi göra annars blir livet grått och trist, alla måste få njuta av livets härligheter :-D
Jag går igång på kokböcker! Har dom ofta som nattlektyr :-)
Jag tror jag har drygt 40 kokböcker ;-)
Jamen du,lägg ut recept du med! :-)Så kul!!!! Jag älskar att byta recept! Och om jag är veg? Ja vad ska jag säga... jag försöker och vill, men det är inte så lätt! Halkar dit ibland, fisk och kyckling äter jag - glada sådana helst.
Rött kött äter jag ibland för att vara "hygglo" hrm, hygglo mot vem? Djuren eller typ värdparet/bjudaren :-D Ja men hörru, du kan kalla mig en förvirrad flexitarian :-D!
Kram

Monica,Aha, så du hade den boken! Så great! Jag är väldigt nyfiken på den där Candida-dieten, men som jag fattar så är den med i den andra boken jag länkade till. Den bok du har står det säkert mycket nyttig info, *flåsar* :måste köpa måste köpa måste köpa.... :-D
Kram!

Monica sa...

Du...finns det någon chans att fota receptet på förvandlingsgrytan.....??? Skulle vara kul att prova något nytt. Indiskt lagar jag aldrig. Ja, förutom "svensk" currysås till kyckling!