onsdag 2 april 2008

Till alla er som tänker på midjemåttet och alla andra också om ni så vill ;-)

Då var det dags för lite mattips igen.
Jag tycker om att äta gott och det skadar ju inte att det är nyttigt (och speciellt nu när jag räknar kcal).
Jag hittade 2 smarriga recept från senaste Må Bra tidningen.
Jag älskar att prova nya recept men oftast så gör jag om dom lite för att få min personliga prägel på det hela och så har jag även gjort idag ;-)
Dessa 2 rätter kan jag varmt rekomendera och intaget per person blir endast ca 550 kcal!
Och då får man dessutom en smarrig efterrätt på köpet ;-) Inte illa va?
Här är alltså veckans lilla mattips:


Rotrfuktsplättar med fetaost:


2 portioner ca 20 min (362 kcal/port)


3 Potatisar (eller som jag gjorde 2 potatisar och en bit squash)
2 morötter
1 palsternacka
2 äggulor (spara vitorna till desserten)
salt peppar
1 msk rapsolja
50 gr fetaost (mager)
2 msk hackad persilja
några skivor lime
ev, 1 dl frysta (upptinade) lingon att servera till (det struntade jag i och tog istället 1 msk lingonsylt, men man kan strunta i båda delarna om man så vill ;-))
Skala och riv alla grönsaker på den grova sidan av rivjärnet. Lägg i bunke blanda ner äggulorna salt och peppar. Hetta upp oljan i stekpanna och klicka ner rotgrönsakerna med en stor sked och platta till (stek i 2 omgångar ca 3 plättar per stekomgång).
Stek länge på varje sida innan du vänder! Tjuvkika inte och håll på för då förstör du utseendet på di små plättarna ;-) Jaja stek ca 5 min på varje sida på medeltemp.
Lägg upp på varma tallrikar och smula fetaost över.
Servera ev med lingon, hackad persilja (jag tog även lite basilika) och lime som pressas över.
Jag blev mätt på 3 plättar eftersom min magsäck nu tydligen har krympt en smula, men har man en matglad karl eller hungrig tonårskille i familjen så bör man nog servera något mera till.
Jag serverade min käraste 2 grillade kycklingdrumsticks ;-)

Frukter med marängtopp:

2 portioner ca 30 min ugn 200 gr (180 kcal/port)

(Och jaaaaa jag vet, jag ÄR svag för efterrätter i glas/kopp MEN det ÄR praktiskt och sen så ser det sååååå trevligt ut ;-) )
Här tycker jag man kan ta det man har hemma, jag hade varken apelsin eller melon hemma som det bla stod skulle vara i detta recept.
På mitt sätt:
Jordgubbar 8 stycken (dela på hälften)
Blåbär ca 1/2 dl
Hallon ca 1/2 dl
Frysta bär går bra (men låt dom tina först)
2 äggvitor
Florsocker ( 3 msk totalt)
Blanda bären ordentligt med 1 msk florsocker häll upp i glas.
Vispa äggvitorna hårt, fortsätt vispa och tillsätt florsockret ( 2 msk) lite i taget under vispning.
Skeda upp äggvitevispet över bären och ställ in i ugnen ca 5 min eller tills vitorna fått färg.
Låt svalna lite - ät!
(I originalreceptet så hade dom följande frukter: 2 apelsiner (hackade/fileade) 6 jordgubbar och 100 gr tärnade melonbitar.)

1 kommentar:

Monica sa...

Men yessss va smarrigt det såg ut. Thanks for sharing, som vanligt. Ska prova detta helt klart.