söndag 15 juni 2008

Njuta en smula ännu mera...

Eftersom det har tjatats och tjatats och tjatats ;-) om receptet på denna stora härliga pizza Hrm!... Fårlåt jag menar pirog ;-) så börjar jag med att lägga ut receptet på denna härlighet så att jag ej glömmer det (bild på pirogen ser ni i det senaste blogginlägget).

Greka-Pirog

5-6 port

5-6 hg köttfärs
200 gr färska champinjoner (hela på burk funkar också)
½ finhackad gul lök
1-2 dm purjolök
¾ dl finhackad persilja (jag tog fryst basilika sist och tycker det blev ännu godare)
½ dl chilisås
1 msk kalvfond eller buljongtärning
2 msk mjöl
1 dl vatten
2 stora klyftor pressad vitlök
Salt, peppar
1 dl hackade svarta oliver
100 gr tärnad fårost

Deg:
75 gr margarin
2 ½ dl mjölk
25 gr jäst
7 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 uppvispat ägg till pensling

Bryn svamp, lök, purjo och köttfärs i omgångar eller 2 stekpannor.
Lägg sedan över det i en gryta.
Tillsätt resten av ingredienserna utom oliverna och fårost.
Låt köttfärsröran sjuda några minuter till en fast sås. Låt sedan kallna/svalna.
Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en skål. Tillsätt degvätskan, mjöl och salt. Rör ihop till en smidig deg, låt jäsa i 30 min.
Dela degen i 2 bitar och kavla ut dom till avlånga bitar. Lägg den ena degbiten på en plåt med bakplåtspapper under.
Lägg på färsblandningen.
Tillsätt fårost och oliver.
Lägg över andra degbiten och tryck till kanterna med en gaffel.
Pensla med ett uppvispat ägg.
Ställ in i ugnen i 200 grader i 20 minuter. Servera med en god sallad och Tzatziki.
Lycka till! :-)
__________________________________________________


Denna helg har varit en rätt så kreativ och trevlig helg...



Helgen inledde vi med att grädda våfflor på vår altan, det var mumsfilibabba! Och det tyckte även Buddha! :-)

Vi har gått långa sköna promenader, igår var det så himla vackert nere vid vattnet!
Vilken tur att kameran hängde med!





Buddha har haft sitt premiärdopp i poolen som han fick av oss på 1-årsdagen, gissa om han njöt!? Det var så spännande!


Idag så inledde jag Söndagen med att baka 2 sorters bröd från Leilas nya Bak/kakbok a piece of cake.
Det blev supergoda Tekakor med havregryn samt en jättegod filmjölkslimpa (snabbakad på bikarbonat+bakpulver)!
Åhhhhh, det luktar så gott med hembakt bröd :-)




Gissa vad som ligger under dessa plastsäckar! :-D


Jo detta är vad som döljer sig under säckarna! :-D
Idag så har vi (jag och några grannar) gjutit rabarberfat av betong , det var jättekul!!!
Nu ska det stelna i ca 2 dygn.
Men jag lovar att fota det slutgiltiga resultatet och lägga ut här senare i veckan.

Har precis rundat av denna trevliga helg med att njuta av svenska färska jordgubbar med glass samt en till smakbit av golimpan.
Slurp!
Lång paus och en djup suck...
Ikväll så går mina tankar till Jazzpianisten Esbjörn Svensson som igår omkom i en dykolycka!!!
Han efterlämnar fru och två barn, mina tankar går självklart även till dom!!!
Tänk ändå att livet kan förändras så snabbt!
INGET vet vi om morgondagen, INGET vet vi om nästa sekund...
Kanske att vi borde försöka leva ännu mera som att denna dag vore den sista...
Njuta en smula ännu mera...
Det var väl just det han gjorde, Esbjörn (vila i frid!)
Nu ska jag gå och ge Buddha och darling en kram och berätta hur mycket jag älskar dom!
Ja Buddha han får en liten kram han med fastän han sover, han lär nog inte vakna och om han mot förmodan gör det så....
AH! vad spelar det för roll?

5 kommentarer:

Hellen sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på idag! Både från natur och från köket! Var bröden goda? Jag är mkt nyfiken på den däringa snabblimpan, har läst det receptet både en och två och tre gånger redan! Själv så har jag bakat bullar 2 ggr och en pitekaka blev det (med kakao) och en pollykaka. Har dessvärre glömt datorn hemma så jag har inte heller ngn kabel för att ladda ur bilderna men det kanske jag hinner fixa innan torsdag. (just nu lever jag mitt liv som före op och efter op) har haft värsta fixar-nojjan hela helgen för att allt ska vara tipp-topp när jag kommer hem. Igårkväll var jag färdig med min långa lista, känner mig lycklig inombords och färdig för op nu.
Tänk på mig på torsdag, för det är då det är dax!
Kram Kram

Monica sa...

Instämmer med föregående talare....Vilka super vackra sommarbilder. Det kan inte bli bättre än så. Tack för "pizzrog" receptet. Ska provas inom de närmsta dagarna. wow vilket bak! Vet Johan hur lycklig han är som får så smarrigt på matbordet varje dag!!!!!! Vågar inte visa Sam din blogg...då får jag bakläxa. (skojar bara...jag visar honom din blogg varje gång...speciellt när Buddha är med på ett hörn). Så idylliskt ni har det hemmavid!
Våfflor!!!!! Du Hallå! Jag köpte ett järn för ett par veckor sedan och tog recept av mor...men det blev inge bra! Ok, de smakade bra, men det blev liksom fuktigt och inte krispigt! Vad gör jag för fel. Det är ett teflon järn, är det fel?
Rabarber fat, vad är det? Spännande att se vad det blir av det....
Kram

Monica sa...

Glömde kommentera Esbjörn... Läste om honom i aftonbladet. Så tragiskt. Så fin video du lagt in. Kände inte till honom tidigare tyvärr.
Sist men inte minst, pussa upp den där pool-killen med snygg-hatten! Så goooooosig!

LYCKLIG MOR sa...

Hellen, Japp bröden var GODA :-) Både snabblimpan samt tekakorna.
Jag ska SJÄLVKLART tänka på dig på Torsdag!!!
Kram!

Monica, Oh Yes, J är glad/tacksam över allt gott jag serverar honom! Han berömmer mig massor! :-)
Våfflorna ja, ja du jag köpte färdig mix ;-) men testa med en skvätt mineralvatten för frasigheten.
Jag brukar ha i en liiiiten dutt vaniljsocker, då doftar det sååååå gott!....

Här är ett Tips till de bästa våfflorna:

Se till att våffelgärnet är riktigt hett innan du heller i smeten
Låt våfflan gräddas 2-3 minuter innan du tar loss den

Recept frasvåfflor, klassiska fraskvåfflor, våffelrecept
4 portioner

4 dl grädde
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
50 gram smält smör
2 dl kallt vatten eller mineralvatten
1/4 tsk salt
Värm våffeljärnet. Rör ut bakpulver och salt i mjölet och mjölet i vattnet. Vispa grädden hårt och vänd ner mjöl och vattenblandningen samt svalnat smält smör. Spara lite av smöret att smörja järnet med första gångerna. Lägg cirka 1 dl smet i järnet åt gången. Grädda 2-3 minuter. Lägg upp våfflorna på galler för sig eller servera dem helst direkt.


Rabarberfat kan man använda till ex fågelbad :-)
Återkommer om detta.
Måste kurera mig nu, har ONT i halsen!
Kram!

Monica sa...

Men tack...ska prova mineralvatten nästa gång. Kanske mitt järn inte blir riktigt hett, I don't know.