tisdag 3 juni 2008

Kakor, blöjbyten, sommar och sol!

Yogahelgen var helt underbar!
Det var både lyxigt och skönt att få träna yoga en hel helg!
Det som gav mig allra mest var nog pranayamaövningarna (andningsövningar) som vi hade på Söndagsmorgonen, plötsligt så insåg jag ORDENTLIGT att både kropp och själ påverkas av hur vi andas.
Varför ska det vara så svårt att andas rätt?
Att andas är ju det mest naturliga i hela livet...eller?
Vad händer här då? förutom att varje muskel i min kropp ömmar efter helgens alla övningar.
Jag flyttar HUND/katthår fram och tillbaka (suck!), jag stiger upp klockan 05.30 för att då har Buddha sagt att det är dags att kliva upp!
Då är det dags för: blöjbyte, välling, lek och bus och gos, tupplur, blöjbyte, mellanmål, lek och bus och gos, lunch, blöjbyte, lek och bus och gos, tupplur, mellanmål, lek och bus och gos, blöjbyte, middag, lek och bus och lite gnäll, blöjbyte, bad, välling, nattande, städa bort, samla tankar...
Ja det är vad som händer här, typ... ;-)
Idag har jag hunnit med en solig promenad till the city och fikat avslutningsfika med öppna förskolan i fina parken.
Jag har handlat solkräm till hela familjen, faktor 30 till Buddha och 10 till oss.
Jag har även bakat några gamla godingar ;
Möra chokladkakor, och dom är verkligen så möra och så himla goda! Bör finnas i varje hem någon gång under en livscykel.
Här är receptet:

Möra Chokladkakor

5 dl mjöl
1 tsk hjorthornssalt
1 1/2 msk Kakao
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 Florsocker
200 gr smör/margarin

Knåda ihop allt till den fast deg.
Dela den i 3 lika delar, rulla delarna knappt så långa som plåten som du klär med bakpapper.
Lägg över längderna och grädda dem på näst översta falsen i ca 12 minuter.
Passa noga då chokladkakor lätt får för mycket färg.
Skär de ännu varma längderna i snittar.
Låt de svalna innan du lägger dom i burk med tättslutande lock - förvara gärna i skåpet ovanför kylen.
Frys ej in kakorna.

2 kommentarer:

Hellen sa...

Som vanligt har du bakat massa gott, ser riktigt smaskigt ut! Själv sitter jag inne på jobbet och lider, det är hemskt att jobba när det är så härligt väder ute. Kl 17 åker jag med tåget till sthlm, ska bli kul att träffa familjen igen.
Kram

Monica sa...

Oh äntligen lite blogg! Pranayama, I like! Ibland när jag ska meditera så gör jag det med innan, mycket, mycket effektiv. Man blir faktiskt lite snurrig ibland efteråt. Kraftfulla grejer. Det är bra om man känner sig lite småstressad ibland att göra lite övningar. Man blir lugn direkt.
Smarriga kakor, men farligt när man inte kan frysa ner dom....hmmm....
Har precis kommit hem från en ute promenad...usch usch...det var 37 grader fast solen gått ner. Det var nog den sista prommisen för denna sommaren. Sjöblöt i svett ju....Anthony cyklade bredvid, han pustade och stönade han med! "-Jag följde med för din skull Mamma" sa han....Han tyckter synd om mig som alltid går ensam. Vilken ängel!