tisdag 8 september 2009

Familjemüsli

Jag har hittat min favoritmüsli från kokboken GI för hela familjen .
Jag äter den morgon som kväll, på morgonen i fil till frukost och på kvällen äter jag det med mjölk (smakar som kaksmulor!), jag har blivit beroende av müsli!
Det verkar som att det håller i sig för när jag var gravid så åt jag även då müsli varje kväll, ja gott är det i alla fall och här är receptet:

GI- Familjemüsli – 500g

"Müsli är både lätt och roligt att göra tillsammans med barnen.
Variera grynen med t.ex. fiberhavregryn, sojaflingor, kornflingor, rågflingor, boveteflingor. Detsamma gäller nötterna.
Vill du göra en enklare variant så räcker det med hasselnötter, mandelspån och solrosfrön, men vill du ha en lyxigare så smakar det ljuvligt med valnötter, pekannötter, paranötter och pumpakärnor/frön."

200g nötter, t.ex. mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter, cashewnötter
6 dl dinkelflingor (jag tar rågflingor)
6 dl havregryn
2 dl solroskärnor och/eller pumpafrön
1 dl kokosflingor
1 dl hela linfrön
3 dl vatten
5 msk neutralolja
3 msk honung
2 dl russin

Sätt ugnen på 225 grader.
Hacka nötterna grovt och lägg i en stor bunke.
Tillsätt dinkelflingor , havregryn,solroskärnor , kokoflingor, linfrön och rör om.
Blanda vatten , olja och honung och häll i bunken, rör om med händerna.
Bred ut blandningen på långpanna och sätt in i ugnen i 20-30 minuter.
Rör om i långpannan då och då för muslin bränns lätt.
Låt kallna och blanda ner russin.
Förvara i burk med lock.

1 kommentar:

Monica sa...

men hallå va fiffigt! Detta måste jag göra. Jag är ingen big fan av musli själv, men övriga familjemedlemmar äter bara det i princip. TAck för tipset.