tisdag 8 september 2009

Grova hallonbullar

Jättegoda (stora!) och mättande bullar, perfekt mellanmål!
Buddha har gett dom klart godkänt!
Receptet kommer från En bulle i ugnen av Renée Voltaire.

Grova hallonbullar

125 gr smör
1/2 liter mjölk
50 gr Jäst
2 dl råsocker
1 tsk kardemumma
2 dl dinkelfullkornsmjöl
12 dl dinkelsikt (i receptet stod det 8 dl men det var ju för lite! Jag hällde i mjöl så att degen blev fast och fin, som en bulldeg ska vara...)
en nypa havssalt
1 liter hallon, frysta eller färska, till fyllningen (jag tog även i några msk hallonsylt)
1 uppvispat ägg
1 dl kokos (jag tog mandelspån, hade ingen kokos hemma...)

Sätt ugnen på 225 gr.
Smält smör i kastrull. Häll i mjölken och värm till fingervarmt.
Häll över blandningen i en bunke. Smula ner jästen och rör tills det löser sig.
Blanda i socker, kardemumma, salt och mjöl. Arbeta degen ordentligt.
Låt degen jäsa ca 40 min. Kavla ut degen till en stor fyrkant.
Om hallonen är färska så måste du mosa dem med en gaffel.
Fördela hallonen över degen. Rulla ihop till en avlång rulle och skär i ca 15 skivor.
Lägg bullarna i formar på bakplåtspapper och jäs 15 min.
Pensla med ägg och strö över kokos eller mandelspån. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.
Servera med bananmjölk.

Bananmjölk, 1 kanna

1 liter mjölk
1 banan
1 msk sesamfrön

Skiva bananen. Mixa ingredienserna till en god drink.

6 kommentarer:

Annica sa...

Du berättade aldrig när jag pratade med dig idag att du varit så duktig och bakat bullar. Dom såg riktigt smarriga ut! Själv har jag handlat fryst fika från Hansens i sommar för halva priset, jätte lindrigt(fast lite tråkigt)
Kram!!!

Monica sa...

Ser skit smarrigt ut syrran! Oh vad glad jag blev när du lyckats återuppliva musiken på bloggen! Hmmmmm måste jag också ska ffa ett myspace account nu????!!!!!!
Din blogg ser jättefin ut! Kram

LYCKLIG MOR sa...

A,Köpt fika går ju också bra!:-) Men idag ville jag vara superduktig ;-) Och det var jag.

M,Klart att du måste skaffa musik nu! Gör det! Det är ju så trevligt tycker jag! Och vill man inte lyssna så stänger man bara av stopp-knappen ;-)
(låten jag nu har, sjöng en vän på M:s dop - fin!)

Kram till er båda!

Helen sa...

Du är ju värsta Mat-Tina/Jenny!

Superduktig! Allt som du visar ser så inbjudande ut, att snålvattnet samlas i munnen...

Och dina raringar till barn är också så fina. Lillan ser ut som en liten docka! Puss på dom!

Och en kram till dig!

Christina sa...

Mums med Hallon-bullar!

jenny sa...

Gogglade receptet men trodde aldrig jag skulle finna det. Tack!
Åt bullarna idag och de var otroligt goda, tack än en gång för att du skrivit.ner receptet.