fredag 4 september 2009

Sessor

Här kommer receptet på dom drömgoda kakorna som min mor hade bakat till "sessans" dop, dom bara smälter i munnen!

Sessor
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potmjöl
3/4 dl socker
150 gr smör (rumsvarmt)
Rör ihop till en deg, formas till en ca 4 cm rulle, lägges kallt 1 timme eller gärna över natten.
Skäres i tunna skivor, doppa ena sidan i kanel och socker.
Grädda i ugnen 175 gr tills de fått fin färg.
Smörkräm
75 gr smör
1/2 dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker
pressad apelsinsaft efter smak eller uteslut saften helt.
När kakorna kallnat lägg ihop 2 och 2 med fyllningen emellan.





Fångade de få kakor som blev över.
(Fråga mig inte varför bilden är felvänd...)

4 kommentarer:

Monica sa...

Attans va smarrigt! Maste prova dessa.

Monica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annica sa...

Mamma hade bakat till oss också, men dom är slut för länge sen. Dom smälter i munnen.
Ha en fortsatt mysig helg!

Hellen sa...

Åh, vilka smarriga kakor! Jag som kör viktväktarna just nu men jag ska spara receptet och baka en dag när jag gått ner mina kilon! :-)