måndag 18 februari 2008

Risgrynsgröt i ugnen

Måste bara tipsa!
För första gången i mitt liv så har jag lyckats med att laga en risgröt utan att det har bränts fast i botten. :-) Jippi!
Ugnen, jag säger bara ugnen!
Hädanefter så ska min risgrynsgröt kokas i ugnen och svinto är nu ett minne blott...
Och jag lovar det blev mycket godare!
Gör så här:
Ugn 175 gr.
Koka gryn och vatten på plattan (enligt paketet)
Jag tog 2,5 dl gryn i 5 dl vatten
Koka på svag värme ca 10 min
Slå nu på mjölk (inte lättmjölk!) ca 8-9 dl
Höj plattan på max och låt koka upp (måste koka upp!) rör sedan om
Stoppa nu in kastrullen (locket MÅSTE vara på) i ugnen på gallret, nedersta falsen
Låt kastrullen stå i ugn ca 35 min utan att röra den eller titta till (man ska ju inte stressa riset och det gäller ju allt ris ;-)
Ta ut kastrullen (obs! gör nu ej som jag gjorde...jag råkade ta i kastrullen utan grillvantar och det är ingen lek!!! AJ!!!!! Så grillvantar är ett hett tips! ;-)) och känn efter om det behövs längre tid i ugnen (är den väldigt blöt så kan man ju ha den inne ca 5 min till) eller om den känns för torr så tillsätter du bara mera mjölk.
Jag tog ut min gröt när den var rätt så krämig och den sätter ju sig efter ett tag så det är nog bättre om den är blöt, hellre det än torr.
Jag skippade både socker och salt det får man tillsätta sen om man vill ha det, men jag tycker det funkade bra utan.
Till denna otroligt goda saftiga gröt så avnjöt jag ett gott nyttigt bröd (osötat Libabröd med fullkorn) med hemmagjord hummus (Hoummus ?) på.
Förlåt syster långt bort om du tycker att jag hädar när jag har "rädis-pynt" på hummusen :-D
Jag vet ju nämligen att eran hummus ej går av för hackor! Den är både snygg och god, men min var god, jo det var den, buddha fick också smaka och japp! han diggade hummus skarpt :-)
Så där ja, det var lite Måndags mat-tips från lilla jag. ;-)
Ha en skön Måndag!



2 kommentarer:

Monica sa...

hahaha vad det gäller hummus...det är ju kul att variera. Vi brukar steka lite köttfärs med pinjenötter och lägga på Yummmmo!

LYCKLIG MOR sa...

Köttfärs och pinjenötter var det ja! Det har jag testat (tips från dig´...) tur att du påminde mig! Det är ju sååååå gott!
Tack!