måndag 4 februari 2008

TANKAR OM ÖVERVIKT OCH VOALÁ! LITE FENG SHUI :-)

Ja då har det snart gått ytterligare en dag i vårat liv, alla vardagliga sysslor avklarade såsom tvättning (det blir ju en hel del extra tvätt när man har barn), lite städning, storhandling, frukost, ut och gå med vov-vov Buddha somnar i vagnen, lek och bus, ibland sova igen (för Buddha), mellanmål, lek och bus, lunch, sova (för Buddha), mellanmål, lek och bus, ut och gå med vov-vov Buddha somnar i vagnen ibland, middag, lek och bus och extra mycket kärlek, kvällsfika (välling till Buddha och apelsin till mig).
Till middag så gjorde jag en sommarsallad, passar ju väldigt bra såhär mitt i smällkalla vintern ;-)
Nä men allvarligt talat så kämpar jag såsom många andra mammor med att bli av med alla mammakilon som jag la på mig under graviditeten.
När jag var gravid så var mitt största begär SEMLOR! Under några veckor så tror jag banne mig att jag åt en semla varje dag! Jo, det är sant.
Det var någon som sa till mig; Tänk att du ska bli av med kilona sen när barnet är ute.
Jamen tänkte jag det är väl inga problem, långa barnvagnspromenader räcker ju. Hm.
Ja så är det i alla fall, jag kämpar för att förlora lite överskottsfett och är man matglad som jag då är det rätt så kämpigt emmellanåt.
Salladen jag gjorde till middag var då i relativt sann GI-anda, den kokta kalla potatisen har ju lågt GI, sedan så blandade jag i tonfisk, ägg, gurka, tomater, rödlök, gröna oliver, kapris, rädisor, olivolja, vitvinsvinäger, salt, svartpeppar.
Riktigt gott och mättande.
Faktum är, om jag nu ska ta upp detta med vikten igen.
Jag trivs med min kropp och lider inte så mycket av övervikten. Men varför då kämpa med att gå ner i vikt? Ja det är en bra fråga.
Av hälsoskäl? Jamen jag lider ju inte av extrem fetma.
För att passa in i något "normalt"? Jag menar enligt BMI så är jag överviktig men går jag ner 9 kilo så skulle jag vara "normal"-viktig (jag var förresten överviktig enligt BMI innan jag blev gravid).
Jag kan faktiskt inte svara på varför jag kämpar med att gå ner i vikt när jag ändå trivs med mig själv.
Är det månne det där som - alla - andra - tänket... man är "perfekt" "normal" när man har: Villa, Volvo, Vovve, Barn, Hus, skoter, motorcykel, husvagn, sommarstuga, badtunna, Platt-tv, lap-top, gps, kaffemaskin, juicepress, ismaskin...
Man är perfekt när man är "normal"-Viktig enligt BMI?!!!
Jag avslutar min tankeverksamhet här och nu när det gäller vikten, tyvärr så har jag inget facit till denna undran...

Här är några varor från storhandlingen idag ;-) Om det intresserar någon?! :-D Jag tycker nämligen själv det är roligt att kika ner i andras matkorgar ;-)


Bra kontor enligt Feng Shui...
Vi håller på att göra lite småförändringar i huset.
Bilden ovan så ser ni det vi tidigare hade som gästrum, men eftersom Buddha ska få ett eget rum så var vi tvungen att flytta kontoret hit.
Det viktigaste för mig var att skrivbordet skulle placeras så att vi sitter i kraftposition helt enligt formskolan á la Feng Shui.
Med kraftposition så menar jag fri sikt framåt (sk,fågel fenix) och ryggen skyddad mot en vägg (sk,sköldpadda).
Bilden är alltså tagen från dörren och jag ville absolut inte placera skrivbordet så att man sitter i "draget" det sk chi/energi-flödet som ju är mellan dörr och fönstret (sitter man i "draget" för länge så är det med stor säkerhet så att du blir trött och okoncentrerad) Och ej heller ville jag placera skrivbordet mot väggen så att ryggen var vänd mot ytterdörren, det är inte bra det stressar våra sinnen!
Det här blev den absolut bästa lösningen enligt Feng shui :-)
Det är några små saker som stör mig när det gäller just kontor, alla dessa sladdar från datorn! (och jag är emot trådlöst pga strålningen som ökar markant).
Det finns några saker man kan göra för att snygga till sladdproblemet, man kan tex sätta en låg fin skärmvägg framför skrivbordet (dock ej så hög så man skymmer fågel fenix/framtiden/utsikten/) för att dölja sladdarna.
Man kan använda sig av sladdsamlare (kabelorm).
Men vårat skrivbord tyckte jag var rätt smart, dels så är det ej öppet så man ser under skrivbordet och det fanns små hål där man kunde föra in sladdarna så resultatet blev ändå ej värst.
Jo, det som också störde mig var att jag inte hittade något skrivbord som hade mjuka fina runda hörn. Direkt när man kommer in så möts vi av ett vasst hörn från skrivbordet och det kan ju upplevas (omedvetet) som otrevligt.
Där kan man ju ex placera en blomma som hänger ner för själva hörnet, men eftersom vi har en liten bebis så gick den lösningen bort direkt.
Jag åkte iväg och handlade 2 blommor, en Murgröna som jag placerade bakom dataskärmen och en fetbladig växt (pengablomma/ paradisträd) för att mysa till det ännu mera OCH för luftfuktigheten samt den negativa joniseringen.
Jag tyckte det blev bra med Murgrönan där, dels för att sladdarna ej tar all uppmärksamhet längre + att det vassa hörnet lägger man knappt märke till pga blommans placering.
Det är JÄTTEVIKTIGT med luftrenande växter runt datorn och även vid TV:n minst 1 vid varje dator/tv.
Luftrenande växter är bla;
Murgröna, Freds/silverkalla, Gerbera, svärmors tunga, bambuplanta, majsplanta, ampellilja, fetbladiga växter som tex paradisträdet. Och en kaktus som heter Cereus Peruvianus ska visst vara extra bra för att neutralisera skadliga effekter från bildskärmen, den är ju ej idealisk enligt feng shui pga taggarna men men, vill man känna sig extra "Icke-strålad" så kanske man får ta taggarna ;-)

Oj då! Här var det visst en liten trummis som ville inviga mamma och pappas kontor ;-)
Betyg?Klart godkänt! :-)

Det är det här jag menar med "draget", det hade inte varit fördelaktigt att sitta och jobba i detta flöde/chi-drag.


Avrundning...

Innan jag avslutar så måste jag bara berätta att i Lördags så gjorde jag Mormors senapskyckling med kapris och gräslök, det är så gott! Vi höll på att äta ihjäl oss :-D Nu är jag för trött för att skriva ner receptet i bloggen med kanske någon annan dag...

Imorgon är en annan dag och då ska jag baka semlor för det är ju... fettisdag ;-)

2 kommentarer:

Monica sa...

Underbara bilder som vanligt och en liten trummis som man bara vill komma och pussa upp! Gud vad jag saknar Buddha! Och dig! Jag blev full i skratt när jag såg din "matkasse"! Jag hade gjort precis likadant när jag skulle detoxa, men fick inte in bilden av någon anledning. Vi har verkligen samma tankegång.
Kraaaaaaaaaaaaaaaam

Monica sa...

Ok, du skrev att du inte har facit till din fundering över vikten...men det har jag! Du om någon borde ju veta tankegången i detta.....Det finns ett par sidor i boken "The Secret" som beskriver detta jättebra. Har du inte boken, köp den! Hemligheten är att inte hålla på at tänka "gå ner i vikt tankar" ....ok, det låter fånigt för en del, men ...ja....DU läs boken! Du ångrar dig inte!
Big Hug