måndag 21 juli 2008

Vaniljglass utan en massa konstigheter...

Jag har gjort egen vaniljglass, det blev väldigt gott!
Tänk, för att göra egen Vanilj-glass så behövs endast 4 ingredienser :
Grädde, ägg, florsocker och vaniljstång.
Jag läste på innehållsförteckningen till småstrutarna som jag köpte till Buddha för ett tag sedan, jag fick det till hela 40 ingredienser! 40!!! Ingredienser!!! :-o
Det ÄR ju INTE KLOKT alltså!
Jag läser boken den hemlige kocken som handlar om det okända fusket med maten på vår tallrik, där nämner författaren bla detta med fabrikstillverkad glass, tex så är det inte äkta vanilj i vaniljglassen LÄS MER HÄR.
Och visste ni att granskogen hjälper till att ge smak på vaniljglassen?!
Glassen du äter i sommar kan vara smaksatt med vanillin tillverkad av rötved.
Varje vecka går två till tre tåglaster med torrt och gammalt granvirke från Sverige till det sydnorska företaget Borregaard, det enda företag i världen som utvinner vanillin ur ved.
Så sant som det är sagt! I fortsättningen så gör jag min egen glass! Och jo den blir GODARE!
En sak till som är skrämmande är att vi får i oss per år (per person) 6-7 kilo tillsatser genom maten vi äter!
Exempel:
Om kanelbullarna du bakar hemma har 7 ingredienser så har Pågens kanelgifflar 31.
I fortsättningen så kommer jag att läsa NOGA på all innehållsförteckning, ju kortare desto bättre!


Inga kommentarer: