onsdag 30 juli 2008

Svalkande i värmen

Det är varmt idag, har svalkat mig med min absolut nya favoritdryck: ISCHAI, ojojoj så gott!
Gör så här:
Köp en påse Chai (Chai=te, ja Chai betyder ju just TE, jag menar det låter ju konstigt att säga Chai-TE = TeTE... hm....)nåja...
Koka upp ca 1/2 liter vatten, låt svalna någon minut.
Lägg ca 3 tsk chai i en tekula eller vad du nu har (tekanna använde jag)
Låt teet dra i vattnet ca 5 minuter, söta med 4-5 tsk råsocker (helst krav!) rör om så att det löser sig.
Låt teet svalna en stund, ställ det sedan kallt (jag hällde teet i en bunke och ställde i frysen så att det skulle kallna snabbt, man vill ju inte vänta för länge på något så himmelskt gott)
Lägg några isbitar i ett glas, häll sedan på det kalla teet till ca 2/3 och resten med kall mjölk.
Helt klart är då att jag ska chaia flera flera gånger till denna sommar!
Bäst att fortsätta packa och förbereda inför några dagars vistelse i hemstaden, längtar!
Måste även hinna se klart Gone baby Gone (jag var för trött häromkvällen orkade ej se filmen färdigt, enligt sambon så kommer jag att gråta så då bara måste jag se den klart ;-) tur att man har sysselsättning *fniss*
Chai :-)

5 kommentarer:

Monica sa...

Men Cahi pa dej! Vi far la gora detta till helgen nar vi traffas. Sounds and looks delicious.

Monica sa...

Men Cahi pa dej! Vi far la gora detta till helgen nar vi traffas. Sounds and looks delicious.

LYCKLIG MOR sa...

Män chai :-D
Kör du med dubletter nuförtiden?
:-D
Var bara in och fixade till lite i chajandet ;-)
Chai-te = TE-TE ;-)

Monica sa...

Det bara blev 2 dubletter! Not my fault! Det var skitgott med Chaiet! Tack for 4 mysiga dagar syrran. Saknar er redan har hemma.

crrly sa...

Gott det låter! :-)