onsdag 6 augusti 2008

Öppna ditt fönster...




Öppna ditt fönster, släpp in lite sol
Glöm den snö som föll i fjol
Tänk på rosor och viol
Lätta ditt sinne och ta livet glatt
så får du lyckan säkert fatt
Låt ej sorg och bekymmer få trycka dig
utan ta några blommor och smycka dig
och ta och öppna ditt fönster
släpp in lite solsken en minut
och titta ut

(Vy från sovrummet där vi sov i sommarstugan hos goda vänner, tänk om man ändå fick vakna till denna vackra utsikt varje morgon *drömmer mig bort....*)

Har varit i hemstaden några dagar och haft det underbart på alla sätt och vis!Skönt att få koppla av, få lite hjälp med Buddha, äta god mat, prata, skratta, bara vara, ingenting är märkvärdigt på något sätt och vis, bara angenämt och himla skitbra!

Vi hade kräftskiva med goda vänner, så himla mysigt och jättegott!
Jag hade gjort en jättegod Västerbottenspaj (passar året om och inte bara till kräftor) och här får ni nu mitt recept:
Västerbottenspaj
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten
1/2 tsk salt
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°C
.2. Hacka ihop vetemjöl, grahamsmjöl, salt och finfördelat smör. Gärna i matberedare. Tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop till en deg.
3. Tryck ut degen i en pajform, gör kanten rätt så hög.
Nagga degen och låt den vila i frysen ca 30 minuter.
4. Förgrädda pajskalet i 10 minuter.
5. Vispa 3 ägg och häll i 2 dl fet grädde + 1 dl fet mjölk (ok, mellanmjölk går väl också bra ;-)krydda med salt, svartpeppar, paprikapulver (rätt så mycket) häll sedan i 3 dl riven VB-ost och rör om.
6. Häll geggan i det förgräddade pajskalet, sätt in pajen i ugnen i mitten ca 25 - 30 minuter,
tips: när pajen har varit inne ca 20 minuter så stick hål med en gaffel några ggr i smeten så att stanningen stannar av lite.
Lite svajig kan den vara när man tar ut den, den blir perfekt när den får stå ett tag (ca 30-60 minuter eller mer...) före serveringen.
MUMS!
I stugan fick jag uppleva tivolikänslan igen :-) Vi åkte efter båt med en ascool gummibåt, hur kul som helst!!! Jag höll på att ramla ur den flera ggr :-D Kände mig som barn på nytt :-)




Father and son njuter.


Lycklig mor njuter i solnedgången.

Det spökade lite i och runtomkring stugan (förutom munken som gick där...), den här lilla krabaten höll på att skrämma skiten ur mig när jag skulle gå ut på dasset innan läggdags!
Helt plötsligt så stod den bara där och lyste upp i mörkret!
GHA!!!!!
Men en kul kväll/dag det hade vi minsann!
__________________________________

Jag fick uppleva det igen denna sommar, att äta Paella!
Jippi!!!
Jag och syster blev bjuden på Paellafest hos nära vänner.
Tusen tack för otroligt god mat, god Sangria, härliga skratt, bra musik- både live och inte live ;-), möten med nya människor, att få lyssna på nya historier, när barn och vuxna möts och har skoj ihop ja då kan det bara bli bra, så är det bara!





The grove gallery!














Man kan ju inte bara ha skoj och fest här i livet heller, eller?
Någon måste ju arbeta också *fnisselifniss*!
Min kära far och mellersta bocken buse oljar in staket, men jag kan nog ana en viss njutning i det hela....
Kan det vara så att det är detta som är livets sötma?
Shine!

2 kommentarer:

Monica sa...

Livets sötma sa du....lite meditativt är det ju faktiskt att måla. Undrar om Far tycker likadant!!!!!
Underbara bilder som vanligt.
Have a nice da!

Hellen sa...

Nice att se att systeryster gör något nyttigt på semestern också! ;-) hehe
Blir sugen på att göra lite god mat från dina nya recept! Jag älskar västerbottenostpaj!!! MUMS!
Vi är i sommarstugan på Marstrand och bara slappar, det blir inget bloggande för mig. (har ingen dator med, M hade sin som jag lånar lite just nu).
Kraaam