söndag 10 augusti 2008

Ny kamera!

Vi har köpt en ny Kamera så jag håller på att lära mig hur den fungerar, tänk att dessa små rackare kan ha så mycket finesser!
Den verkar då väldigt bra i alla fall, men jag har fortfarande inte riktigt lärt mig hur man tar det perfekta kortet med allt vad det nu innebär...
Så idag blir det premiär i min blogg med bilder från nya sötingen (kameran).


Igår gjorde jag något superenkelt och gott:
Man hackar sina favoritnötter och lägger på bakplåtspapper, smälter 70% choklad (1 kaka eller 2), häller det på nötterna och geggar till.
In i frysen eller kylen för att stelna och bryt bitar för att sedan ta en tugga av det goda.

Här har jag tillverkat färskost idag, det blev riktigt riktigt gott!
Buddha gillade det skarpt och nyttigt är det ju också, avrunnen yoghurt (3%), 17% riven lagrad ost, olivolja och salt.

Färskosten passade perfekt på de nybakta morotsbröden som är gjorda på fullkornsdinkel.
En god vän tipsade mig om en jättebra kokbok: GI för hela familjen,
det var i den som det smarriga brödreceptet fanns och även osten.
Jag kommer att laga mycket ur denna härliga kokbok!
Till middag idag så åt vi en jättegod vegetarisk pastasås (med pasta till förstås), jag gör den ofta och den är både enkel och så smarrig!
Här är receptet:
Vegetarisk Pastasås
Gul Lök
Olivolja
Röda linser (krav= mycket godare!)
Tomatpuré
Oregano
Vitlök
Salt
Svartpeppar
Creme fraiché
Vatten
Hacka 1 gul lök och fräs i olja, häll ner ca 1 1/2 dl röda linser slå på ca 5 dl vatten.
Lägg även i Tomatpuré ca 5 msk, mycket oregano, 1-2 vitlökar, salt, svartpeppar, låt detta koka så smått under lock ca 12 minuter.
Rör sedan i ca 1 burk creme fraiché. Smaka av såsen.
Jag brukar inte göra den så stark när Buddha ska äta av den, istället så kryddar jag på starka kryddor vid matbordet typ sambal oelek och även goda pepperoni.
Servera med pasta.
Testa den! Ni kommer ej att bli besvikna!

Buddha ÄLSKAR också denna pastasås!!!
Han äter som aldrig förr när han får denna veg-rätt!

Tänk, jag som en gång sa:
Mitt barn ska då inte få kladda sådär vid matbordet!
*host, host, host!*
Ja man lär så länge man lever, lite klokare har jag nu blivit och insett att barn har också en egen vilja redan från första andetaget.

Efter matintag med klet så var ett bad nödvändigt! Sköööönt!
Sov så gott, nu ska jag Flyga drake :-)

1 kommentar:

Monica sa...

Sista bilden först! Man kan ju bli galen när man ser sånt gulligt ju!
Grattis till nya kameran! Verkar ju bli toppenfina bilder. Vilket smask du gjort som vanligt, man blir riktigt sugen. Förstår varför du ska fasta nu till veckan! lol
Pastasåsen verkar ju perfekt för oss som älskar linser. Måste provas! Chokladen...wohoooo....så fiffigt! Bröden var ju super, det ve vi ju redan. Kraaaaaaaaam