lördag 30 augusti 2008

Are You Lonesome Tonight?

De flesta har väl hört talas om Elvis Presleys stekta jordnöts och banansandwich...
Jag har ofta tänkt att en dag ska jag bannemig göra denna ökända macka...
Och nu är det gjort! För första och sista gången!
Receptet tog jag från Nigellas kokbok (kort och gott) från kapitlet hon kallar för Skräpmat.
Nigella skriver: Jag är inte särskilt förtjust i jordnötssmör, eller bananer heller för den delen, och har en riktig motvilja som får mig att rysa mot att äta dem tillagade.
Men vilket geni den mannen var!
Sandwichen är makalös, ett lysande exempel på vad matlagning handlar om: helheten är så mycket intressantare, förbaskat mycket mer än summan av dess delar. Det fungerar verkligen.
Där håller jag ju inte riktigt med, jag till skillnad från Nigella ÄLSKAR både bananer och jordnötssmör men icket i denna kombination! Det blev bara 2 much alltså! Det jag däremot håller med om är att matlagning handlar om en helhet...
Nä så denna smörgås kommer aldrig mera till min mun! Aldrig!
Nåja, här kommer nu receptet för er som vill testa i alla fall (Nigella skriver:
Tro det eller ej, men mängden är kraftigt förminskad (receptet hittade hon från Boken Are you hungry tonight? En samling av Elvis favoritmat) Jag högaktar the king, men jag kan inte vara han.

Elvismacka För 1 person

Ingredienser


2 skivor rostbröd
Jordnötssmör 2 msk
1 liten banan
Smör

Gör så här
Skala och skiva bananen, eller mosa.

Rosta brödet lätt.
Bre ett lager jordnötssmör på brödskivorna.
Lägg bananskivorna (eller moset) på den ena brödskivan och lägg den andra ovanpå och tryck ihop litegrann.
Sätt stekpannan på medelvarm värme och lägg i en ganska stor klick smör.
När smöret smält och fräst färdigt, lägg i smörgåsen och stek den gyllenbryn på båda sidorna.
________________________________
I ugnen har jag nu något mycket godare än Elvismackan; Det fantastiska brödet som ikväll ska med på knytis, jag ska på tjejpartaj!
Jihaaaa!!! :-)
See Ya!!!
(CU) ;-)

5 kommentarer:

Annica sa...

Hallå!!
kan tänka mig att det blev lite för mycke av det goda i den där mackan, tror jag hoppar över det receptet känns det som.
Så trevligt med tjejpartaj! ha en riktigt rolig kväll!
Vi är bortbjuden till Tobbe och Ann-Britt på middag i kväll, det blir trevligt.
kanske vi hinner ut en gång till i bär skogen, eller hur?
Kram A

LYCKLIG MOR sa...

A, Japp en sväng till skogen igen låter bra! :-)
Ta det lugnt med veden idag så du ej hugger av något finger :-)
Kram

Monica sa...

Men oj då! Det var nog därför han blev så fet där på slutet! Jordnötssmör, nej tack. Det är bara Nattan som äter det i detta hus. Peanutbutter and Jelly sandwiches. Yuck!tycker jag! Men mackorna såg ju himla smarriga ut ialla fall. Nice try!
Ha en trevlig kväll me brudarna!
Kramisar

crrly sa...

Tycker det lät supergott! :-) :-) (Ja, jag är hungrig... ;-)

Hellen sa...

Hmmm, tror inte det blir ngt försök med de mackorna....gillar inte jordnötssmör på mjukt bröd och jag är inte förtjust i banan (bara i fruktsallad där den är ett måste!) Jordnötssmör är bara gott att stryka på typ salta kex (salinas) och ha som lite snacks. M skulle gärna ha jordnötssmör i kylen men det blir det inget med...hehe...
Du har väckt min nyfikenhet avseende brödet du hade med till tjejfesten...berätta...berätta *hoppar upp och ner* :-)
Kramis