onsdag 20 augusti 2008

Recept på Blåbärskakor


Här kommer nu receptet på dom goda Blåbärskakorna som jag bakade igår...
Blåbärskakor 4 st:
Vetebröd (grunddeg) 225 gr

ca 75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 krm salt
1/2 ägg i degen, resten till penslingen
1/2 dl socker eller vit baksirap (blir fluffigt och gott med baksirapen!)
(ev, 1 tsk stött kardemumma)
ca 7-8 dl Vetemjöl (jag tog hälften Dinkelsikt och hälften Vetemjöl special, det blir härlig konsistens av vetemjöl special!)
Smält smöret, tillsätt mjölken.
Värm till fingervarmt (37 grader)
Smula ner jästen, tillsätt salt, socker och ev. kardemumma.
Knåda in mjölet.
Låt degen jäsa 30 min på dragfri plats övertäckt med handduk.
Ta upp degen på bakbordet och knåda igen.
Fyllningen:
ca 1 liter färska blåbär (jag tog frysta färska, men det bästa är nog då i så fall om bären får tina lite så att man kan hälla bort lite vätska från bären)
1 dl socker (jag tog råsocker)
2 msk Potatismjöl
Blanda ihop bär , socker och potmjöl
Baka ut 4 runda kakor, kavla till tunna kakor.
Lägg dom på bakplåtspapper på 2 plåtar.
Fördela bären på varje kaka men lämna 3 cm kant runt om. Vik upp kanten runt bären, pensla med ägg.
Grädda i 225 grader 12 - 15 min.
Låt svalna på galler.
Njut sedan med vispad grädde!

2 kommentarer:

Annica sa...

Hallå!! Vilka smarriga blåbärskakor du verkar ha bakat, måste ut och plocka blåbär nästa vecka, kanske du kan följa med en sväng ut i skogen!
Guud vad fint det blev när du gjort om din blogg, fina bilder!
Trevlig helg, vi hörs väl till veckan, Kram A

Monica sa...

Wowoweewaaa! Så cool din blogg blev bara på ett par dagar. You rock syrran!