måndag 25 augusti 2008

Snuskigt god chokladmousse!

Måste bara få bjuda er på en snuskigt god Chokladmousse med mynta!
Min käraste sa till mig;
Det här är den godaste efterrätt jag någonsin ätit!
Och jag är nog beredd att hålla med, i alla fall när det gäller i chokladväg (till och med godare än Nigellas chokladkoppar som jag skrev om den 5 Maj).
Jag dammade igår av en underbar bok som jag glömt bort att jag hade – Monika Ahlbergs Örtamat, den är väldigt väldigt fin!
Receptet på Moussen kommer från denna bok.
Chansen eller risken att man anlägger en egen örtagård eller att man smetar in hela sin kropp med hemmagjorda örtkrämer efter att man läst denna bok är ganska så stor, jag har redan börjat...
Nåja, här är receptet på denna Chokladmousse och jepp, jag köpte faktiskt Mörk Blockchoklad hör och häpna! Jag som alltid har dömt ut Blockchoklad!
Men kanske är det det som är hemligheten, eller myntan, eller kaffet....ja vem vet, gott som tusan är det i alla fall!

Här är lite bilder från Örtaboken...





CU :-)

5 kommentarer:

Hellen sa...

Åh, den efterrätten ska jag nog testa att göra till helgen när vi får gäster. Den såg jättesmaskig ut! Tack för inspirationen!
Kram

Monica sa...

DEN låter spännande. Till skillnad från dig då så älskar jag att baka med blockchoklad. Why not?!!! Detta ska jag prova SNART!!!!
Thanks for sharing!

Hellen sa...

sådärja, nu står efterrätten i kylen...ser fram emot en njutningsstund framför tv:n med lite chokladmousse, ska faktiskt lyxa med hallon till också. I love hallon!! mumma!
Ha en trevlig helg! KRAAAM

LYCKLIG MOR sa...

H, Nice!!! Blev det gott????

Hellen sa...

Ja det blev gott! Den blev lite hård för jag vispade nog för mkt när jag blandade chokladen med grädden så den blev inte så fluffig! Men jag har tagit bilder så de ska jag försöka få tid att lägga ut den här veckan.
Hade middagsgäster i lördags och då hade jag huvudet med mig och fotograferade förrättsplocket...sen missade jag varmrätt och efterrätt hehe...är så snurrig ibland! :-)
Gjorde en kanongod citronpajkaka, som väldigt god. Den är ur boken Annas Pajer (anna bergenström).
Ha en bra dag! KRAAAAM