onsdag 17 september 2008

Feng Shui-linssoppa med nyttig mörk choklad!

Måste bara sätta mig en stund och trevlighetsblogga (och skriva av mig), jag håller på att snöa in mig i analyser, skissande, uträkningar...Jag ska slutföra Feng shui-jobbet som jag påbörjade förra helgen, skriva rapport och göra några fina skisser.
Skisser, ja, det är det svåraste!
Jag håller på med trädgården nu och jag är sååååå dålig på att rita/få ner det!
Har suttit och letat på internet efter trädgårdsritningsprogram som är bra och helst gratis, men tyvärr så hittar jag inget.
Det får bli papper och penna ändå, mer levande så får jag trösta mig med.
Det som känns jobbigt är att jag har så mycket fina och bra/roliga/kloka idéer, men sen då när jag ska få ner det på papper så...åhhhh...men hallå, vad är det där? Är det ett träd eller en damm...grus...gräs...
Återigen blir det väl till att överlämna en typ Chagall-tavla på både gott och ont.
Själva rapporten är det inga som helst problem att skriva, det är alltså det andra som jag nu har tjatat om, abstrakt konstär som jag är så är det här som vägen delar sig.
Jaja, jag kommer inte längre med mitt resonemang nu!
Jag känner mig ödmjuk inför uppgiften och vet att allt kommer landa i god jord till syvende och sist.

Sådär, nu ska jag bjuda er på en riktigt god linssoppa som påverkar blodsockret långsamt :-)
Linssoppa
4 port,
1 gul lök
1 purjolök
1 msk olja
4 potatisar
1 pkt krossade tomater
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar (helst buljong från hälsokosten; A.Vogels som ej innehåller E 621!)
2 dl röda linser
några msk färsk eller fryst (eller torkad)basilika
Vitlöksyoghurt:
2 dl matlagningsyoghurt
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 dl fint skuren gräslök eller persilja

Skala och hacka löken, fräs den i olja en stund. Skiva purjon och låt den fräsa med någon minut.
Häll på vatten, buljong, och tomatkross. Skala och tärna potatisen, lägg den i soppan. Låt småkoka ca 15 minuter. Lägg i linserna och koka ca 10-12 minuter till. Smaka av med basilika, vitpeppar och salt. Servera med en klick vitlöksyoghurt i varje sopptallrik + ev gott nyttigt bröd.

Efter soppan så unnar vi oss en god kopp kaffe och lite mörk choklad som förbättrar cirkulationen, förebygger hjärt och kärlsjukdomar och innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler ;-)

Jag tar min chokladbit och beger mig tillbaka till den spännande Feng shui-världen igen, hoppas att det är okej?

Och psst, ät inte för mycket choklad, lagom är bäst! ;-)

CU

5 kommentarer:

Hellen sa...

Åh, den soppan såg smarrig ut. Jag gillar soppor som inte innehåller mjölk/grädde m.m Den här ska prövas i vårt kök, snart!
Kram

Monica sa...

Bra tips på soppan du! Ska testas. Mina ungar älskar linser.
Chagall or not...det duger nog. Alla kan ju inte ha samma stil. Du har ju DIN unika stil.
Nu har vi heeelg igen!
Kraaaaaaaaam

Monica sa...

Great music sis! Nice choice. I still just LOVE Warwick Avenue. What a song.

Annica sa...

Såg smarrig ut soppan, men tror inte att dom andra i familjen skulle sätta skeden i munnen, tyvärr. Trevlig helg!! Hoppas det går bra att vara utan lillen, kram

Monica sa...

Här var det torka!
Vad gör du sista veckan innan du börjar jobba....