fredag 12 september 2008

Fredag

If I had my life to live over, I'd dare to make more mistakes next time.
I'd relax; I'd limber up.
I would be sillier than I have been this trip.
I would take fewer things seriously.
I would take more chances. I would climb more mountains and swim more rivers.
I would eat more ice cream and less beans. I would perhaps have more actual troubles, but I'd have fewer imaginary ones.
You see, I'm one of those people who lived sensibly and sanely hour after hour, day after day. Oh, I had my moments, and if I had to do it over again, I'd have more of them. In fact, I'd try to have nothing else.

Just moments, one after the other, instead of living so many years ahead of each day.
I've been one of those persons who never goes anywhere without a thermometer, a hot water bottle, a raincoat, and a parachute.
If I had it to do over again, I would travel lighter than I have.
If I had my life to live over again, I would start barefoot earlier in the spring and stay that way later in the fall. I would go to more dance; I would ride more merry-go-rounds.

I would pick more daisies.
Nadine Stair, 85 år, Louisville, Kentucky

Om jag fick leva ett liv till då skulle jag vilja göra fler misstag nästa gång.
Jag skulle vilja koppla av mer och vara mjukare, jag skule vilja vara dummare än jag varit på den här resan.
Jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt, jag skulle vilja ta fler chanser, bestiga fler berg och simma i fler sjöar.
Jag skulle vilja äta mer glass och färre bönor.
Jag kommer kanske att ha fler verkliga bekymmer men jag skulle ha färre inbillade.
Ni förstår...jag är en sån där människa som lever försiktigt och sunt timme efter timme, dag efter dag.
Och visst har jag haft mina fina stunder,
och om jag fick göra om det
skulle jag försöka att bara ha stunder
en stund efter en annan
istället för att leva så många år i förväg.
Jag har varit en sån där person som aldrig går någonstans utan termometer, varmvattenflaska, regnkappa och fallskärm.
Om jag fick leva mitt liv en gång till skulle jag packa mindre i väskan.
Om jag fick leva en gång till skulle jag börja gå barfota tidigare om vårarna och fortsätta med det längre in på höstarna.
Jag skulle dansa mer, åka mer karusell och jag skulle plocka fler tusenskönor.
Nadine Stair, 85 år, Louisville, Kentucky

Hm, undra just vem den där Nadine var?
Tänkvärda ord i alla fall.
Jag har inte ens levt halva mitt liv (förhoppningsvis!) och jag försöker att ta dagen som den kommer, men ibland krävs det naturligtvis planering...
Som idag då, jag förbereder för helgen.
Denna helg så ska jag göra min första Feng Shui-Konsultation efter mammaledigheten (som iofs fortfarande pågår...), det känns riktigt riktigt kul faktiskt!
Och på Söndag så ska jag göra en Space Clearing, det känns också jätteskoj! :-)
Jag hinner nog inte bestiga något berg i ordens rätta bemärkelse MEN jag ska bestiga berg det ska jag göra, i alla fall mentalt och det räcker så bra för mig just nu.
Små små steg i taget...
Jag har ju en liten en som ligger och sussar nu, han är nr 1, det är med han som jag (och min kära) har mina fina stunder...
Det är HAN som får mig att vilja dansa, åka karusell och plocka tusenskönor!
Nu har nedräkningen börjat - endast 2 1/2 vecka kvar till jobbet där jag får min lön som gör att jag kan betala mina räkningar och köpa mat.
2 1/2 vecka kvar till ett möte med andra människor som inte kommer att prata blöjor, barnmat, nattning, tänder... skönt!
Längtar faktiskt tillbaka till jobbet nu efter mitt besök på arbetsplatsen denna vecka...
...det var som om tiden har stått stilla, det känns tryggt!

Ha en skön helg alla!
Det ska jag ha, arbeta med härliga, spännande energier :-)

2 kommentarer:

Monica sa...

Fint skrivet som vanligt gumman. Wish I had a job to go back to as well....I'm getting bored and sad to be at home. Can't seem to find a part time job..... And I have no energy for a heltidsjobb. Skriver pa min laptop...inga svenska bokstaver...sorry....
Kraaaaaaaam

LYCKLIG MOR sa...

Men,attans att jag inte kan fixa ett bra jobb till dig! :-(
Kram!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!