torsdag 25 september 2008

Knyter ihop säcken...

I ett mail som jag skickade till en vän idag så skrev jag att jag har nu fullt upp med att knyta ihop mammaledighetssäcken med allt vad det innebär, ja så är det verkligen, nu är det bara 5 dagar kvar!
Jag känner vemod, nästa onsdagmorgon rycks mattan undan *snyft*...
Ska senare försöka göra någon slags bloggsammanfattning av min tid hemma med Buddha, tiden har bara rusat iväg så det känns som ett måste.
Jag kommer inte att sluta blogga men det kommer att bli betydligt färre inlägg framöver, det kommer att bli slut med onödigt trams ;-) MEN jag lovar att uppdatera er om det händer något stort och jag lovar att då och då lägga in ett och ett annat riktigt smarrigt recept :-)
Så, jag avslutar dagens blogginlägg med ett recept på asgoda biffar som jag gjorde igår (recept från Klaras goda GI-dagar), jättesaftiga biffar, serveras med bönor som man mixar till en god gegga.
Mums:
Nötfärsbiffar med fetaost 4 port.
1 ägg
1/2 dl havregrädde/matl.grädde
2 msk havrekli
1/2 gul lök
100 gr fetaost
400 gr nötfärs
salt, peppar
rapsolja och lite flytande margarin
Knäck ägget i en bunke och blanda ner havregrädde och havrekli. Tillsätt riven lök, fetaost i tärningar och färsen. Blanda ordentligt och smaka av med salt och peppar. Forma till 8 biffar och stek i oljan och lite flytande margarin. Servera med böngeggan och en god sallad.
Böngeggan:
2 burkar stora vita bönor eller ca 400 gr hemmakokta
3 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 dl färska basilikablad
ev, vatten
Skölj bönorna och mixa tillsammans med olivolja, vitlök, basilikablad och ev lite vatten. Smaka av med salt och peppar.


XXX

1 kommentar:

Monica sa...

Hmmmmm....mindre bloggande... :(
Hursomhelst, I understand. Tar mycket tid. Smarriga biffar. Och geggan...det ar ju som hommos ju! Maste vara gott!
Kram