måndag 30 november 2009

Julsött...

I lördags så började jag laga julgodis.
Har nu fått en ny favorit på gottebordet: Fudge med mjölkchoklad i, söta och lite sega men smälter mera i munnnen än vad dom är sega...
Här får ni receptet:

Mjölkchokladfudge

ca 25 st

1 ½ dl Vispgrädde
1 ½ dl Strösocker
½ dl Ljus Sirap
1 tsk Vaniljsocker
25g Smör
100g Mjölkchoklad
Gör så här:
Koka upp grädde, socker och sirap
Låt koka under omrörning tills kolan uppnått 120°c.
Rör sedan i smör och shoklad.
Låt koka ytterliggare 1 min.
Häll över kolan i lämpliga formar och låt dem stelna i kylen.
(Min smet blev lite lite hård mot slutet så då tryckte jag ut resterande i en liten form med bakplåtspapper, lät stelna helt i frys och sedan skar jag upp i små bitar - fint och lika gott ;-)



Ischoklad är ett måste för mig!
I år så smaksatte jag halva smeten med ca 10 droppar pepparmyntolja, det blev supergott! Andra halvan så la jag ner ett russin i formen och hällde sedan i smeten, det blev också gott!
Och jag gjorde en "fantastisk" upptäckt! Eftersom mina aluminiumformar inte räckte till hela smeten så fyllde jag resten i vanliga knäckformar och det gick ju såklart hur bra som helst, om inte bättre...
Här är grundreceptet:

Ischoklad

100 gr cocosfett
200 gr mörk blockchoklad

Tillagning
1. Bryt sönder blockchokladen och lägg den tillsammans med kokosfettet i en bunke.
Ställ bunken i en kastrull med kokande vatten.
Rör om och låt det hela smälta till en jämn massa.
2. Fyll små veckade aluminiumformar alt knäckformar med chokladsmeten (lättast är att först hälla över smeten i en kanna med pip, då slipper man en massa spill) och ställ sedan formarna kallt en timme.

Det kommer mera sött om ett tag...

1 kommentar:

Monica sa...

oj har du redan gjort godis!!!! Om jag skulle gora det nu sa skulle det nog inte finnas nagot kvar till Jul.Ischoklad ar sa gott och det SKA vara i aluminium formar....paminner om Mamma!!!! Och du, fudge grejset ......det ska definitivt provas. Tack for tips! Kram