torsdag 6 december 2007

Hemmaspa och broccoligratäng...

Ja vart ska jag börja...den här dagen har varit både upp och ner...
Jag och buddha skulle gå på kyrkans öppet hus idag men det var ju glashalt ute pga regn så vi har stannat hemma hela dagen. Buddha har sovit jättemycket idag!
Jag började dagen med att passa på och ta ett härligt spabad medans buddha sov ute i sin vagn :-)
Imorse lyssnade jag på underbara Monika Palo - hon var på radion och pratade just om hemmaspa , jag blev så inspirerad så jag var bara tvungen att spaA;-)!!!
Fast jag gjorde det på mitt lilla sätt...jag gjorde ett renande bad (en andlig rening...) jag hällde bikarbonat i vattnet :-o jo...det är sant! Då höjer man tydligen livsandarna och det allmänna hälsotillståndet...avslutade med en iskall dusch!
Sen så var jag pigg! Konstigt?! :-D
Till middag så gjorde jag en skitgod broccoligratäng, helt eget påhitt...man tager vad man haver... (recept skriver jag i slutet;-))!
Jaha..... då var det tredje kvällen ikväll som jag drack upp buddhas välling! Han vägrar ta flaskan! Jag ger upp med den där vällingen nu! Det får bli gröt istället och det tycker han ju om...även om han är trött när gröten ska ätas. Börjar vara less på amningen nu, känner mig ibland kvävd av denna amningshysteri! Vi ska börja avveckla amningen nu ( på måndag har jag ammat i 6 månader )...jag och buddha...dels för tänderna - aj aj!!! han bits!!! och dels för att han verkar ointresserad av själva bröstmjölken, det är bara som tröst känns det som! Han äter ju fast föda som en häst nu han bara gapar och gapar :-o
Ja vi får se hur detta går....fortsättning följer....Men på kvällen så är det bara bröstet som gäller....det där ska vi jobba på!!! Kommer att bli tufft det känner jag på mig!
Ja då var det maten då, här är receptet:
Broccoligratäng à la lycklig mor
ca 300 gr kokt broccoli
gör en äggstanning av...
1 dl mjölk + 1 dl grädde
2 ägg
1 dl parmesanost
örtsalt, vitpeppar + timjan
Lägg broccolin i formen..
lägg över svarta oliver...
pepperoni...
1 rödlök (skivade halvmånar)
pinjenötter..
och häll sedan över äggstanningen.
in i ugn...225 gr....ca 18 minuter.
Pressa över lite citron före serveringen.
Räcker till 2 hungriga icke köttätare ;-)
Passar säkert bra som tillbehör till kyckling eller kött.
Men som sagt...supergott!
Här är den...:-)

Inga kommentarer: