onsdag 5 december 2007

Underbar Fisksoppa och underbar Fromage blanc från Paris!




Idag har jag och Buddha haft lunchbjudning här hemma - en väninna med hennes söta twins!
Jag bjöd på en underbart god soppa - fisksoppa som min kära mor tipsade om.
Jag tror nog att det är den godaste fisksoppa jag har ätit och jag har ätit många! :-)
Och till efterrätt så hade jag gjort Leilas (Lindholm) Sagolika fromage blanc från Paris! UNDERBAR EFTERRÄTT!!!(recepten skriver jag ner här i slutet ;-)
Jag kan tyvärr inte kalla mig för vegetarian längre, jag har börjat äta fisk och lite kyckling ibland, Buddha får också äta fisk och vitt kött.
Men rött kött äter jag fortfarande inte och kommer så heller inte att börja göra!
Kossan... den där söta stackars kossan som skreeeek när han skulle till slakten...dom fick dra upp honom med ett rep runt halsen på utsidan av husväggen för att han skulle komma till andra våningen där slaktrummet var!!!! Han skrek och skrek!! Och jag grät och grät!!! Hur fan kan människor vara så elaka mot djur???? Den bilden har fastnat på min näthinna!!! :-(
Nu till något trevligare...recepten:
Fiskarhustruns Soppa "Saras"
3 gula lökar
2 msk marg
*fräses*
Häll i...
1 Burk hela tomater
5 dl fiskbuljong (=5 dl vatten +1 fisktärning)
*låt sjuda 15 min till*
Lägg sedan i...
1 tsk timjan
3-4 hg fisk vit-block i tärningar
*sjud 5 min till*
Häll sist i...
1 dl vitt vin
250 gr räkor
1 dl vispgrädde
mycket hackad dill

Tillbehör: Mjukt bröd eller rostad franska.


Sagolik fromage blanc från Paris
4 port.
1 dl vispgrädde
3 dl tjock grekisk yoghurt
2 msk florsocker
1/2 dl mandelspån
1 dl flytande honung
Vispa grädden fluffig.
Blanda med Yoghurt och florsocker.
Rosta mandelspån i en torr stekpanna (eller gör som jag köp färdigrostade ;-)
Fördela honungen i botten på fyra glas, fyll på med moussen och toppa med mandeln.
Vi smulade även på lite pepparkakor på moussen och det blev supergott!
Jag råkade köpa hem honung med citronsmak men faktum är att det var otroligt gott! Kanske ännu godare?
Denna efterrätt tror jag passar perfekt efter ett fett och stabbigt julbord.
Jättefräscht!





Inga kommentarer: