tisdag 8 januari 2008

Den röda tråden...

Det är så härligt och mysigt med julen, allt känns extra ombonat och trevligt...alla dofter, alla färger - speciellt den röda färgen.
Tänker på färgernas betydelse; Den röda färgen är ju den mest aktiva färgen av alla... Värmen, kärleken, framgången, snabbheten, lyckan (enligt kinesisk tradition så är ju den röda färgen den mest lyckobringande).
Vad vill jag säga med det här då? Jo, jag tänker som så att på vintern när det är mörkt och kallt och svart (yin) så suktar vi/längtar efter ljuset och värmen (yang) och då är ju enligt de fem faserna (elementen) den röda färgen den mest aktiva (mesta yang) så därför behöver vi den färgen extra mycket runt jul/vintern.
Vi behöver värmen av ljusen (ljus är ju också Eldelement och absolut yang) vi tänder massor av ljus överallt! Jag ser på fler och fler farstukvistar att folk tänder massvis av oljelljus i sina stora härliga lyktor (så även jag) som brinner en hel helg och det är verkligen feng shui på högsta nivå! Jättebra! Vi vill locka in all den chi som bara går genom ytterdörren såhär i vintertid.
Men när det gäller den röda färgen igen så påverkas vi av den enormt...man har gjort tester på människor som går in i ett rött rum - dom får ökad puls och dom som går in i ett blått rum - där går pulsen ner, man blir lugn.
Enligt feng shui så brukar vi säga att man bör vara sparsam med rött i inredningen speciellt i sovrum (lite rött är ju bra att ta in för kärlekslivet ;-) men måtta med allt ;-) kanske några röda kuddar, röda ljus... ).
Ja summan av kardemumman är...
Denna helg har jag plockat bort julen och det känns sååå skönt! (Jag börjar om på ny kula IGEN.)
Vilket innebär att feng shui (kalla det vad ni vill...) återigen har rätt när det gäller elementens tankesätt.
Man får liksom en överdos av elden ( i alla fall jag) jag lessnar snabbt, det blir helt enkelt för mycket yang, pulsen behöver återigen lugnas ner = vi kastar ut julen (yangen) och dricker ett glas yin (inte Gin :-D /yin =lugn) för att snart ganska snart få in yangen igen men då i form av naturen...snart (nåja rätt snart;-)) så kikar den första vårsolen in genom fönstret = Yangenergin kommer gratis.
Allt spricker upp och väcks till liv från det döda (som aldrig varit dött) pånyttfödelsen...ALLTING GÅR I CYKLER, ALLT ÄR FÖRÄNDERLIGT! Är inte det härligt så säg?
(På bilden ovan så ser ni ett av mina ljusarrangemang som jag har ute vid entrén, det ska få vara kvar en liten stund till...;-))

På lördagen så kunde vi äntligen smaka av Morfars whiskykaka - recept från Annas kakbok.
Den hade då fått mogna i 4 dygn, en riktigt härlig julkaka! Ja om man gillar russin, nötter och whisky förstås.
Den blir det till att göra runt nästa jul igen...nästa jul är ju faktiskt redan detta år :-o och då kan buddha gå och allt kommer att vara annorlunda fast ändå som vanligt, den röda tråden fortsätter...

Ja den röda tråden fortsätter...
Jag gjorde dessa goda rörakor i helgen - supergoda! Med en massa fetaost på !
Jag åt dom bara som dom var men man kan säkert ha något till...kanske marinerade kikärtor...eller kyckling.....
Skulle ha stekt dom lite längre och gjort dom lite tunnare...
Men det spelar ingen roll för smaken blev gudomlig.

Jag avslutar denna röda tråd med att säga att jag är så lycklig!
Jag ska in i det lugna ikväll - efter 7 månader så kan jag äntligen få mig iväg på Yogan :-)
Buddha kan somna utan att ammas och jag är så lycklig och känner mig fri!
Sambon får ge gröt och sköta nattningen och hem ikväll kommer en lycklig mor...

Inga kommentarer: