tisdag 1 januari 2008

2008 är här och vi fortsätter väl att äta gott fast kanske lite nyttigare...Ja vi får väl se...

Ja då var det ett nytt år igen, jag ser med spänning fram emot allt som kommer att hända detta år.
2007 var det mest underbara året i mitt liv! Buddha kom till denna värld och det var det största! Det mest sagolika!
Gårkvällen blev jättemysig, vi åt och drack jättegott! Kycklingfilérätten blev helt perfekt - vitlök vitlök massor med vitlök! :-D Vi lyssnade på bra musik och tittade på tv, pratade och njöt.
Idag första dagen på 2008 så började vi med att ta en långpromenad, sen så har vi bara slappat och underhållit buddha...han är verkligen vild nu, han åker fram som en ångvält i gåstolen. Det gäller att se upp DET GÅR UNDAN! Hans favorithobby är att riva ner CD-skivor, för mig är det okej men hos min sambo (pappan såklart ;-) är det mindre populärt ;-) Vi får se om vi kan komma på någon bra lösning.
Till middag idag så gjorde jag min veg-pizza. Det var den första rätten jag bjöd min kära på och den gör vi alltid när vi ska vara nostalgiska.
Jag tänkte få dela med mig av denna speciella pizza den är jättegod! Annorlunda men god!
Lycklig mors veg-pizza
Ugnsvärme 250 gr
Deg:
2 dl vatten
25 gr jäst
1 tsk salt
1 msk rapsolja
5 dl vetemjöl men helst dinkelsikt eller ännu bättre; Fullkornsdinkel, blir superb!
Fyllning:
Först kokar jag en tomatsås...
1 burk krossade tomater
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk tomatpuré
ev,lite torkade blandade kryddor tex, oregano, basilika, timjan...
2 msk rapsolja
Svartpeppar (helst grovmalen)
Fräs den finhackade löken + vitlöken i rapsolja ca 5 minuter
Häll över tomatkrosset,smula ner buljongtärningen och lite örtkryddor + tomatpurén. Salt behövs ej pga buljongtärningen.
Låt småputtra ca 15 minuter.
När den kokat ca 15 min så låt tomatsåsen gärna kallna.
Resten av fyllningen...
1 liten burk champinjoner alt, färska
1 liten burk gul sparris
gröna/svarta oliver
4-5 tomater (färska som man skivar)
pepperoni
1 burk kronärtskockshjärtan
1 förpackning Krabbstänger (=surimi-sticks frysta) Obs! skippa detta om du vill ha en helveggig pizza eller om du ej gillar...men faktum är att det ÄR gott även om det låter äckligt ;-)
ca 3-4 dl riven god ost ( jag tar endast 2 dl när jag ska vara nyttig)
Citronpeppar ! Jo, det är detta som gör pizzan!Tro mig!
Rör ihop degen och låt den jäsa i ca 1 timme.
Koka tomatsåsen som gärna kan svalna/kallna.
Skär upp tomater, skär ev krabbstängerna i tärningar, öppna konservburkarna och låt champinjorna, sparrisen och kronärstkockorna rinna av ordentligt i durkslag.
Kavla ut degen till en tunn stor platta, lägg den på bakplåtspapper på plåt eller långpanna.
Häll på tomatsåsen och bred jämnt över degen.
"Pynta" nu pizzan med champinjoner,sparris,kronärtskocka,oliver,peperoni och sen lägger du på skivade tomaterna och NU krydda rikligt med citronpeppar, det kan ej bli för mycket. ;-) och sist på med osten (vissa lägger osten direkt på tomatsåsen...man gör som man vill, men glöm för guds skull ej citronpepparen! ;-))
Sen när all fyllning är på så brukar jag vika över kanterna något dels för att ej fyllningen ska rinna ut + att jag tycker att den ser så väldigt hemmagjord ut då=mysigt ;-) Pensla kanterna med lite rapsolja.
In mitt i ugnen ca 18 minuter (250 gr)
Låt pizzan svalna ca 10 minuter innan den skärs upp, den blir godare då.
Nästan all mat blir godare om den får svalna en stund tycker jag.
Lycka till då!
(När vi festar till det så serverar jag med en god hemmagjord tzatziki - superb!)
Här är den ;-)...

Inga kommentarer: