torsdag 3 januari 2008

Här går det undan!

Buddha har tydligen börjat med nya vanor nu... hans kvällar har tidigare varit som så att han alltid har somnat för natten mellan 19-20.00 (ja förutom något kort uppvak där vid 3-4-tiden).
Men nu! Dom senaste kvällarna så har han somnat vid 19.00 sovit ca 30 minuter för att sedan vakna PIGG och då menar jag PIGG! Åhhhh neeeej! Tänker jag!!!
Där försvann min egentid...(igår var han pigg, glad och alert ända till 22.30)
Ja i alla fall då är han på G igen...kör rally i gåstolen...stångar gåstolen mot hundens mat/vattenskålar HÅRT! Länge och hårt! Vatten från skålen rinner ut på köksgolvet! Trött är jag då, börja torka golv-suck.
Öppna lådor i köket, dra och slita...
Sen in i julgranen, in i cd-hyllan, in i tv:n, köra på både katter och hund - jättekul!!! Skrika... skrika högt ännu roligare!
Och i hallen finns roliga saker också...blomman på golvet, det runda låga bordet med buddhafigurerna, aromalampan, blomman på bordet, snöret som hänger ner och som "jag" når som det är en massa roliga ding-dong klockor på, draperiet i dörröppningen....yihaa!det är ju kul med feng shui!
Ja för så tänker han säkert vår lilla vilda älsklingsbuddha, jo för visst älskar vi honom ändå SÅKLART! Men ibland blir man bara så trött, han ska ju sova på kvällen inte leva rövare och reta morsan ;-) hon behöver ju också lugn och ro. Att sitta en stund vid datorn, baka en god kaka, laga en god maträtt, knåda ett bröd mellan mina fingrar...DET är lugn och ro för mig - jag behöver inte tänka... bara vara precis som jag är.
Min kära sambo är med och spelar i nyårsrevyn så han lär man inte se så mycket utav på kvällarna framöver, men vi klarar oss...jag och buddha. Det blir lite tuffare men självklart så klarar vi oss!
Om 5 år så sitter jag säkert och längtar tillbaka till denna tid...
Jag bävar bara till den dag då buddha kan gå :-o han kommer att bli och är redan en riktig vilding...mycket yang (aktivitet) men även stunder då han är yin (lugn)- han kan sitta sådär i meditativt tillstånd och bara titta på mig när jag står framför spisen eller vad jag nu gör (jag står inte alltid vid spisen även om man kan tro det ;-)
Igår så gjorde jag förresten den där underbart goda grönkålspajen med valnötter, den är verkligen såååå god och rekomenderas starkt! Jag kör med fryst upptinad grönkål, det funkar bra. När rödlöken är ordentligt stekt så häller jag i 1/2 påse grönkål som får fräsa med i slutet.
Degen gjorde jag på mitt eget sätt (kesellan var slut i affären) 2 dl mjöl, 100 gr smör + 1-2 msk kallt vatten knåda ihop snabbt tryck ut i form låt vila ca 30 minuter i kyl eller 10 i frysen (för att degkanten ej ska rinna ner ).
Och grönkål är ju så nyttigt, det borde vi äta mera av...rik på c-vitamin, kalcium och järn.
Och valnötter, jättenyttigt! Valnötter innehåller ovanligt mycket omega -3- läs mer om den nyttiga valnöten här.
Jag använder valnötter i mycket... pajer, tårtor,müslin,fruktsallad och som snacks på kvällen när jag ska vara lite nyttig ;-) jag blandar olika nötter i en skål och bryter ner 70% choklad NYTTIGT GOTT OCH MÄTTANDE, jo för nötter ÄR mättande.
Läste förresten att år 2008 är potatisens år, nu i denna GI-hysteriska värld vi lever i så ska man ju passa sig för bla potatisen (ja alla snabba kolhydrater ska man ju vara försiktig med, potatisen brukar väl räknas som halvsnabb...) ...men glöm ej! Vi måste ha kolhydrater! Cellerna behöver kolhydrater! Hjärnan! Det sägs att man blir mera trögtänkt om man inte äter kolhydrater. Men som med allting: MÅTTA.
Ja jag ska då fortsätta äta den goda potatisen och extra mycket detta år POTATISENS ÅR och KRAVODLAD bör den vara.


Grönkålspajen med valnötter - mums!
(Obs! Låt den svalna lite innan du äter den.)

Inga kommentarer: