måndag 26 maj 2008

Full av energi!

Sitter tillbakalutad lite smått gungande i vår sköna svarta skinn-skrivbordsfotölj smuttandes på en kopp Yogi-choko-Te.
Är precis hemkommen från ett underbart välbehövligt yogapass med världens bästa yogalärare!
Sådärja, då tror jag nog att jag har bubblat klart för denna gång!
I fredags så tog jag och min käraste en minisemester i Umeå från Fredag-Lördag, mormor och morfar tog hand om Buddha.
Det var första gången som jag var utan Buddha såååååå länge och över en natt :-o
Men se det gick faktiskt bättre än vad jag trodde!
Klart jag saknade killen, men jag/vi behövde det här.
Känner mig fylld av ny energi och jag är återigen laddad för tidiga mornar med piggelinkillen!
Någon lång sovmorgon blev det då inte i den sköna hotellsängen med dom svala fina vita lakanen, nä! Klockan 06.20 var vi pigga och kunde INTE somna om, bara att stiga upp och göra sig iordning för hotellfrukosten och ny shoppingtur :-D
När vi (hrm Buddha) under snart 1-årstid har vaknat i princip varje morgon runt 5-snåret så är det liksom det som är det normala så är det bara.
Men hallå! Vi fick ju faktiskt sovmorgon en hel timme längre! Inte illa pinkat! :-D
Vi shoppade för fullt under denna vistelse, mest till Buddha förstås ;-)
Jag hittade en hel del nyttigt krimskrams i en mysig andlig butik, såsom smudgesticks (salviabunt för husrening) fina stenar ex rosenkvarts och en söt mobil (alltså en sån som man hänger i taket, inte mobiltelefon ;-)).
Vi åt ljuvligt god grekisk mat på såklart en grekisk restaurang med allt vad det innebär, när vi gick därifrån så kände jag mig höggravid igen, så mätt var jag! :-D
Dagen då vi kom till Umeå så gjorde vi något som jag har längtat efter länge;
Vi satte oss efter dagens shoppingtur på en uteservering i varma solen och njöt av varsin god öl...

I den varma sköna solen...
_________________________________________________________________

Eftersom jag nu har bubblat klart så blev bloggtarmen min sugen på att visa er lite bilder från dagens mat och bak-ståhej! :-)

Först så stektes det plättar med havrekli, av dom gjorda jag goda champinjoncrépes som jag älskar såååå mycket.
Buddha hade smakpremiär på dessa godingar och det blev klart godkänt!

Sedan så gjorde jag dom godaste bullarna jag någonsin ätit!
Receptet är från Leilas nya Piece of cake -bakbok som är helt underbar!!!
Fick boken till morsdagspresent :-) Och på tal om morsdag så var det en speciell dag för mig på många vis; min första morsdag, frukosten på sängen med paket och sovmorgon till nästan 07.00 pip :-D Yippie! :-)
Kardemummaknyten heter dessa bullar som är gjorda på massvis med nyttigt och gott smör ;-) samt krossade kardemummakärnor - jag älskar kardemumma, men nymalen ska den vara!
Titta så fina dom blev, och STORA! Av en sats bulldeg så gjorde jag 18 bullar precis som det stod i receptet, nästa gång ska jag nog göra dom liiite mindre.
Eller varför det förresten? Bättre baka STORA GODA bullar sällan istället för små och trista bullar ofta...

Buddha leker snällt med Play-doh-deg när mamma bakar :-D
Och självklart så måste jag ju lägga in bilder på dom ljuvligt goda Kattungorna (även dom från Leilas kakbok SÅKLART ;-)) som jag bakade förra veckan.
Kakorna har en frisk smak av cittronskal och passar även utmärkt att servera till efterrätter såsom glass...

Naturligtvis så ska ju Kattungorna ligga i den finaste kattlådan ;-)
Ja, det var väl allt för idag.
Vi ses snart, väldigt snart...
Hug!

8 kommentarer:

Hellen sa...

STORA bullar ska det vara!!! jag älskar kanelbullar....tror du man kan byta ut kardemumman mot kanel? Jag gillar inte för mkt kardemumma!
Vilken härlig helg ni verkar ha haft!!
Det är så att läsa vad du skriver och se de fina bilderna, det gör mig glad!
Kram

LYCKLIG MOR sa...

Tack :-)
Det var endast Smör/kanelfyllning i bullarna som fyllning.
Kardemumman var i själva degen samt på toppen efter gräddningen (man blandade socker samt kardemumma).
Förr så var jag inte heller så förtjust i kardemumma, men nu när jag har börjat mala själv i mortel så är det skillnad som natt och dag! = skitgott! Gudomligt!
Leila hade ju en massa andra goda bullar i boken också, kolla där för grunddegen är densamma.
Kram

LYCKLIG MOR sa...

Tack :-)
Det var endast Smör/kanelfyllning i bullarna som fyllning.
Kardemumman var i själva degen samt på toppen efter gräddningen (man blandade socker samt kardemumma).
Förr så var jag inte heller så förtjust i kardemumma, men nu när jag har börjat mala själv i mortel så är det skillnad som natt och dag! = skitgott! Gudomligt!
Leila hade ju en massa andra goda bullar i boken också, kolla där för grunddegen är densamma.
Kram

Hellen sa...

Det var jättefina bullar, till formen också. Hur gör du dina "knutar"? Mina blir inte så fina någongång, har jag för bråttom kanske? :-)

Monica sa...

Jamen äntligen! Det är alltid så inspirerande att läsa din blogg. Ni verkar då ha haft det härligt i Umeå. Roligt med omväxling. Crepes...I love alltså! Bullar var så längesen jag gjorde....kanske är dags snart. Det blir bara så svårt att motstå....Jag har fortfarande 4.5 kg kvar att gå ner....Men jag är ganska nöjd med det jag gått ner. Jag tar en paus just nu. Anledning är att man inte kan vara ute och gå längre....eller springa. Nu är sommaren här med dunder och brak. Ja, jag vet löpbandet står ju här i sovrummet....men jag får så ont i höften när jag går på det. Excuses excuses....
Ha en bra dag

Monica sa...

Förresten...släng dig i väggen Nigella! Ditt pyssel i köket syrran ser minst lika bra ut. Och den där lill tomten som sitter och tittar på.......mamma mia....det höjer ju mysfaktorn med 100%
Kraaaaaaaaaaaaaam

Annica sa...

Härliga bullar syrran! Ser framemot allt detta goda fika som du bakat. Nu blir det fortsätta rensa kläder i garderoberna, värmen kommer om nån dag har dom lovat så man håller sig inomhus tills dess.
ha en bra dag, A

LYCKLIG MOR sa...

Hellen, Leila beskriver det jättebra hur man gör dessa knutar :-) Man skär dom liksom som byxben... läs hennes beskrivning.
För bråttom? Nja, tror ej det handlar om det för JAG jag har bråttom i det mesta, snabbt ska det gå!

Monika, tack! Like jämförelsen med Nigella :-) ANg vikten, jag har 2 kg kvar till mitt mål, men jag har beslutat mig för att stanna här nu, Jag känner mig nöjd :-) Du ska också vara nöjd.

Annika, självklart ska du få käka bullarna på kalaset :-)
Håll dig inne i garderoben du :-D själv ska jag ut i solen och sortera kattskallar ;-)

Kram till alla tokar :-)