måndag 12 maj 2008

Nytvättade ögon :-)

Helgen som nu har swishat förbi var perfekt på alla sätt och vis.
Vi har fått så mycket gjort och allra gladast är jag nog över att vi äntligen har fått våra skitiga ögon tvättade både på in och utsidan.
Vadå ögon?
Jo, fönster såklart! ;-)
Enligt Feng shui så säger man att fönstrena motsvarar ögonen på ditt hus, dörren är munnen och själva huskroppen är just kroppen.
Så nu kan vi se klart igen, både genom våra fönster OCH våra egna ögon.
Måste säga att det är mycket mycket roligare att putsa fönstrena när man tänker på detta vis;-)
Nå vad säger ni?
Vi börjar väl denna vecka med att njuta av en stor bit nybakt GOD Pitekaka :-)
Ta en tugga och njuuuuuuut........

Pitekaka
Som vanligt när jag bakar eller lagar mat så ändrar jag i receptet litegrann ;-)
Här tog jag Fiberhavregryn istället för vanligt havregryn samt mycket mera Kakao än vad som står i receptet.
Man kan även byta ut kakaon till 4-6 tsk kanel, även det är supergott.
Jag har en stoooor långpanna så jag gjorde 1 1/2 sats (perfekt att ha i frysen när vi får oväntat besök samt till Buddhas 1 årsdag, för jag kommer inte att vara i frysen och nalla NEJ NEJ NEJ! ;-))
Denna kaka är jättegod att servera vaniljvisp eller grädde till, men den duger även precis som den är! :-D

Kaksmet:
7 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
1 ägg
3 dl socker
3 dl mjölk
100 g smält margarin
Strössel:
1/2 dl kakao
5 dl havregryn
11/2 dl socker
200 g smält margarin

* Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Vispa ihop ägg, socker och mjölk.
Rör ner mjölblandningen och 100 g smält margarin.
Fördela smeten i en smord långpanna.
* Rör ihop kakao, havregryn, socker och 200 g smält margarin till "strösslet".
* Fördela "strösslet" på den ogräddade kakan. Grädda kakan i ugnen i 15 minuter i 225°C.
Skär i rutor medan kakan fortfarande är varm.

8 kommentarer:

Hellen sa...

Åh, den här måste jag testa! Får ju gäster till helgen och jag älskar att baka i långpanna för då får man ju alltid kvar i frysen också!! Är receptet du lagt ut orginal eller med dina förändringar med mängden kakao osv?? På vår golfbana så bakar kocken en helt suverän choklad/kladdkaka med polly i långpanna. Den är försvinnande god...jag hittade ngt recept på nätet med chokladkaka med polly jag ska provbaka innan jag förmedlar receptet. Det är nämligen bara för en rund form och jag vill baka i långpanna!!

Jag borde också putsa fönster...fick nästan dåligt samvete nu när jag hörde att du gjort det...men vi håller ju på med så mkt annat. Kanske borde jag vänta med framsidan tills dom byggt om balkongen i varje fall...(försöker leta en bra ursäkt...)
Kram

Hellen sa...

Förresten, vilka mått har din långpanna?? Det är ju så olika hur breda ugnarna är numera!

LYCKLIG MOR sa...

Hellen, ja receptet jag har lagt ut är originalet.
Eftersom jag älskar choklad så tog jag drygt 1 dl kakao :-D Men så gjorde jag ju 1 1/2 sats också.
Gillar du kanel bättre så testa med kanel, kakan blir snyggare med kanel men inte lika god enligt mig ;-)
Då var det de här med måtten då...jag gick och mätte ugnen, ugnen vår är 70 bred och långpannan är 47 bred (om man mäter inne i själva långpannan)
och längd 34 cm.
Och när jag står där och mäter så börjar jag tänka; vad är längd och bredd egentligen!? :-D
och då blev jag förvirrad :-D!!!
Och om jag mätte hela långpannan alltså från ovankant till ovankant så blev det Bredd: 52 Längd: 39.
Blev du klokare? :-D
Jag hoppas det :-)

Kram

LYCKLIG MOR sa...

och Hellen Polly-kaka, yes! låter gott :-)

Hellen sa...

Jag gillar både kanel och choklad, så jag får nog testa båda. Börjar med choklad tror jag!! Det bästa fikabrödet jag kan tänka mig är nog hembakta kanelbullar som fortfarande är sådär halvljumna!! Mumma!!!

Annica sa...

Smarrig kaka! tror inte jag har smakat den nån gång, får väl komma och avnjuta den när det snart är dax för kalas.
Vi träffs i morrn bitti.

Monica sa...

Men stora syster....vaddå aldrig smakat? Det är ju Piteka, inte kan du väl ha missat det!!! JAg gjorde denna kaka i förra veckan (jag tror att jag och Jenny ligger på samma våglängd) och Sams syster gillade denna så nu heter den även Oat & Cinnamon squares. Och blir nog en stor hit när receptet drar vidare till Libanon hahahahah Mat och bak, det gör att människor kommer närmare varandra.

Monica sa...

Just ja...tvätta ögonen. Det görs att par ggr om året hos oss....men VI har ju ingen möjlighet att varken öppna eller nå utsidan av flera fönster :(
Dessutom har de även klistrat på grafik på fönstrena, reklam reklam reklam....Det har blivit så mörkt i lägenheten sedan dom gjorde detta...fy attans. Tittar man ut genom fönstrena ser man små små prickar bara och det gör riktigt ont i ögonen! Det kan ju inte vara bra Feng Shui...what to do...