torsdag 8 maj 2008

Stök, bus och hund/katthår det är Feng Shui för mig just nu...

Jag får ofta höra: Åh, håller du på med Feng Shui?! Då vågar jag inte bjuda hem dig, vi som har det så stökigt!
Eller: Åh, då har ni det säkert jättefint hemma!
Självklart så försöker jag leva enligt denna fantastiska vishetslära så gott det bara går, konstigt vore det väl annars...
Jag ändrar allt som jag KAN ändra på, men jag flyttar inte toaletten bara för att den är i mittpunkten/tai chi av huset (även om jag självklart skulle vilja ;-)).
Jag vill INTE att Feng Shui ska förknippas med oro, rädsla, ångest...!
För några veckor sedan så sa en tjej till mig:
"Sånt där" tror jag INTE på!
Jag brukar inte hålla några längre försvarstal men en mening jag alltid brukar säga är:
Vi påverkas av vår omgivning, så är det bara!
Jag måste få citera Feng shui mästaren Lam Kam Chuen från boken Må bra med Feng Shui :
"Vissa människor betraktar Feng Shui (feng shui betyder vind och vatten) som ren vidskepelse, att likna vid tron att en svart katt som går över vägen betyder otur.
Feng Shui-mästarens svar på detta är enkelt. Vind och vatten existerar, vare sig man tror på dem eller inte, på samma sätt som syre och väte existerar. Vi känner inte vetets, eldens och elektricitetens innersta hemligheter, men ändå bakar vi och äter bröd. Du kanske inte kan lära dig allt om Feng Shui, men du kan ändå dra nytta av den!"
JA! Självklart så är det så att vi kan dra nytta av denna lära!
Nu när jag har fått barn så ser det OFTA ut som ett slagfält härhemma, Buddha river ut saker från hyllor och skåp, jag plockar ihop han river ut...
Likaså med djuren, katt och hundhår överallt!
Är då detta dålig Feng Shui?
Nej! Inte för mig! För om det vore så, så skulle jag ha varit galen för länge sedan!
Jag har iofs alltid varit lite galen, men jag menar ännu mera galen ja till och med skogstokig! :-D
Det finns inget som kallas för PERFEKT!
För mig är det snarare tvärtom; att detta ÄR Feng Shui på högre nivå!
Detta medför chi, Buddhas stök och bus ger huset massor av härlig chi.
Katternas och hundens existens medför även detta underbar chi + att jag måste ta fram dammsugaren varje dag, det i sig gör ju också att energierna rörs om och ej blir stillastående ;-).
Nej, istället så får jag satsa på helheten/ de stora dragen vad det gäller att anamma Feng Shuin.
Först och främst utsidan av huset, det får man inte glömma! 70-80% handlar om utsidan i Klassisk Feng Shui, att se till att miljön runtomkring är stärkande och ger de boende kraft, med allt vad det innebär.
Inne: Bra möblering/placering av möblerna, rätt elementval/färgval på väggarna allt uträknat med hjälp av kompassen.
Jag gillar även att jobba med symboler som stärker alla här hemma.
Många tror att Feng Shui handlar om minimalism, det är helt fel!
Ett ombonat och varmt hem med liv, det är det som är bra Feng Shui.
Använd de saker du tycker om, men det viktigaste är att energierna kan flöda fritt.
Det spelar alltså ingen roll om du har köpt lampan, gardinerna etc på Myrorna, IKEA, Room, MIO...
Feng Shui handlar INTE om tycke och smak! Det handlar om energier!
Självklart så ska man enligt Feng Shui hålla ordning detta är A och O, men vad är bra ordning?
För mig är det just nu att kunna hålla efter SÅ GOTT DET GÅR, att var sak har sin plats, att jag ska kunna komma mig fram till sängen, tv:n, datorn, hitta skjortan i garderoben...
Allt är relativt och just nu så är det såhär i mitt liv i VÅRAT underbara liv.
Jag hade ju lovat att lägga ut lite före och efterbilder, vi målade ju om Buddhas blivande rum samt vårt sovrum (iofs hela 3 månader sedan, men ändå ;-))
Så, varsågoda!
:-)

Vårat sovrum som det såg ut före, lila väggar var det DÅ.

Enligt Klassisk Feng Shui så räknade jag ut med hjälp av min kompass att i denna sektor så skulle jag jobba med metallelement, så därför valde jag vita väggar.
Det är alltså färgvalet på väggarna som får dominera när jag ska använda mig av elementläran. Självklart så ska alla element finnas med, men färgen på väggen är viktig enligt mig, det är ju den som är/gör rummet på något sätt.
Buddha sover fortfarande med oss, förmodligen hela sommaren ut.
Gardinera har stora guldhjärtan (också det metall) denna sektor ligger i Kärlek,relationer,äktenskap (sydväst) vilket passar mycket bra i ett sovrum! Helt perfekt! Så därför kan man ju med symbolik stärka denna del ännu mera.

Buddhas fina drömfångare.
Som han nu har rivit ner och bitit bort en fjäder ;-) men jag ska sätta upp den igen, och då så han ej når ;-)
Det är bra med drömfångare!

Buddha gillar Tiger!
Speldosan som hänger där (den lilla tigern), den drar han i varje morgon (vid 05.00-snåret)!
Då meddelar han oss med trudilutten att NU är det dags att stiga upp! :-D

Våran drömfångare som vi har ovanför sängen.

Att placera en Ametist i sovrummet är bra, det sägs stärka förhållandet. Jag har min i fönstret.

En fin låda i form av ett hjärta, även denna lilla symbol passar utmärkt i sovrummet-
tycker JAG.

Ja här har vi då Buddhas rum före, det var då GULT.


Buddha skulle även han ha metallelement i sitt rum och då valde vi vitt som grund. Hans stärkande element är Metall samt jord så jag har klistrat upp runda (metall) prickar på väggarna, allt för att stärka honom i detta hus och rum.
Jordelementet finns ju i formen, på kuddarna, sängen, förvaringsmöblerna...
Vi har ju inte flyttat in killen ännu, så än så länge har vi detta som kombinerat lek samt gästrum (och även för djuren ;-)) Ska fota senare ännu mera när allt är helt klart.
Mysig katt och härliga kuddar pryder nu gästsängen inne i Buddhas rum.

Förvaring av leksaker.

Jag klippte/ritade bara ut cirklarna från självhäftande färgglada pappersbitar (eller vad man nu kallar det :-D) som jag köpt på färgaffären. Mycket enkelt! Cirklarna går lätt att slita bort.

Av bitar som blev över så tog jag fram pepparkaksformar och klippte ut figurer som jag satt upp där Buddha ska sova.

Självklart så skulle killen hjälpa till! :-)

Placerade några konstiga figurer uppe i taket ovanför sängplatsen, alltid kul att titta på något innan man ska somna...

Och så här ser papparkaksfigurerna ut.

Man behöver inte alltid köpa allting nytt! Det är ekologiskt att återanvända ;-)
Dessa gardiner köpte jag för över 10 år sedan!
Jag älskar detta mönster och så även buddha :-) Jag ska sy om dom till en kappa som jag fäster med kardborreband direkt mot väggen ovanför fönstret,( Alltså gardinstången ska bort.)
Ja annars så river Buddha ner gardinerna, jag vill inte att han ska nå dom ;-)
I vårt sovrum så river han och sliter i gardinen :-D
Och självklart så ska även lille killen få en fin kristallprisma i sitt fönster :-)
Han fångar solkatterna, han leker med regnbågens alla färger.
Är det inte härligt att leva så säg?

3 kommentarer:

Monica sa...

Din blogg var en 10-poängare idag IGEN! Så mycket info jag fick där nu. Själva är jag så fisig när det gäller FS'n än så länge.....Det varnas mycket i mina böcker om att göra det ena och det andra innan man är lite mera utbildad...har ju bara kommit igenom nybörjar kursen. Så jag har inte börjat förvandla mitt hem ännu. Men GUUUD va mycket jag ska lära mig ev dig syrran i sommar... :)
Gå nu och pussa upp din lilla medhjälpare där...jag blir galen när du lägger in bilder på honom. Man vill bara ta en tugga....

Hellen sa...

Jag såg inte alla bilderna :-(
Kanske ngt fel just nu bara!
Gud, så mkt det är att tänka på i FS!! Vilket mysigt rum du gjort till lill-killen! Påhittigt med figurer och "bollar", riktigt mysigt barnrum! Kul att få se hur ni bor också! :-)
Nu ska jag gå och lägga mig, imorgon är det TÄVLING!! *asg* Jag ska spela golftävling....och jag är så nervös!! Jag är så knäpp!
Hörs snart igen!
Kram

LYCKLIG MOR sa...

Monica, du hinner FS:a lugn bara lugn ;-)

Hellen, Lycka till idag! :-D
Hoppas du kan se bilderna nu då...

Kram