måndag 5 maj 2008

SKÖNA MAJ, VÄLKOMMEN!

Äntligen är hon här - Maj!
Den här våren har varit alldeles alldeles extra speciell!
Att få ha en kycklinggul buddha krypandes i trädgården är ju helt underbart, helt fantastiskt!
Ja det ÄR just därför den har varit så speciell den här våren.
Valborgsmässoafton firade jag och kycklingbuddha och vov-vov hemma hos mormor och morfar. Vi hade det jättemysigt och det var ju kanonväder! :-)
Buddha fick inviga sin GULA galondress och för första gången i sitt liv smaka på gräs och peta i jord, behöver jag säga att det var underbart att få vara åskådare till dessa första fina ögonblick?
Här kommer ett gäng foton från Valborgs och lite annat smått och gott...

Mormor med kycklinggul buddha i sin famn.

Här steks det hamburgare.

Morfar fixar till sin burgare i den härliga vårsolen.

Kycklinggul Buddha.

På valborgskvällen så grillades det även inne i kaminen, mysigt!

Här ser ni en kille som var uppe med tuppen dagen efter valborgs! :-)
Klockan 05.00.
Är det dags att stiga upp nu undrar jag?! Yes No Yes No Yes No.....
YES!
Jamen då när vi ändå är uppe så här tidigt så passar vi på att SPAa lite, mormor tappade upp ett fotbad och jag lutade mig tillbaka och njöt. Sedan blev det filning av fötterna tåklippning av naglarna samt fotmassage.
Där sparade jag 400 kr i pedikyrkostnad ;-)

I Fredags så gjorde jag en jättegod fiskrätt! Fetalax med ugnsbakade grönsaker från den finfina kokboken mmm...Malins mat.

Till efterrätt blev det Nigellas Chokladkoppar! Skitlätt att göra och supergott!
Om jag skulle vara tvungen att välja bara 1 efterrätt att äta resten av mitt liv, ja då skulle det nog bli dessa koppar! Så gott!!!
Jag gjorde halva satsen och fyllde i 2 glas istället. I originalreceptet så fyller hon den goda geggan i 8 små koppar.
OCH det är kryddpepparn som gör det!
Choklad + kryddpeppar = SANT!
Och sist men inte minst, här är receptet på den Indiska förvandlingsgrytan från enskede gård (Kokbok under valnötsträdet).
Det var visst någon som ville att jag skulle fota receptet ;-)
Klicka på bilden, hoppas det syns vad som står annars så får jag väl skriva ner det istället.
Ha en skön Måndag!
Nu ska jag ut i solen :-)

5 kommentarer:

Monica sa...

Ja då var det dags att bli få lite hemlängtan igen. Va mysigt ni haft det i Valborgs. Så härligt med vår. Kan riktigt känna lukten av vått gräs, jord och grillade HAMBURGARE!!!! Och kyckling Buddha...ja alltså...ska vi gå in på det ämnet så måste jag skriva en hel bok om hur GULLIG han är. Snart kommer moster och pussar upp dig, var beredd!
Men TACK så snällt av dig och fota receptet...det syns perfekt. Den kanske man ska bjuda Sams syster på!
Kraaaaaaaaaaaaaam

Monica sa...

Oj glömde en sak...CHOKLADKOPPARNA...wohoooo! Dom måste man ju givetvis prova. Laxen verkar också spännande...prefekt för min semi vegetariska dotter ju!

Hellen sa...

Nu får jag nog försöka mig på lite nya recept igen. Har ju samma kokbok hemma i hyllan!
Fast M vill bara grilla kött såfort det är helg och det inte regnar nu. Han är galen i grillat! Chokladkopparna ser också riktigt smarriga ut.
Jag blir hungrig som vanligt när jag läser din blogg.
Kram

LYCKLIG MOR sa...

Monica, Ja bjud henne på det! Det är ju så gott! Fast man får salta rätt mycket det är då det blir perfekt, på nåt skumt vis så sväljer rätten mycket salt.

Helle, Ja men in med grillbilder då ;-) Alltid bra att få nya grilltips :-) Klart man ska grilla på sommaren, våren, hösten....ja alltid! :-D

Kram

Monica sa...

Så gött me grillat....Man kanske ska sätta igång en brasa på balkongen loool
Dessutom har vi bara regn här nu...!!!! hahahah Det regnade 10 minuter igår morse...jajamen! (Alla gick ut och beskådade miraklet som vanligt) :)